ثبت سفارش واردات کالا

ثبت سفارش واردات کالا

ثبت سفارش واردات کالا، اولین اقدامی است که هر تاجر و بازرگانی باید قبل از هر کاری انجام دهد. ثبت سفارش واردات کالا فرایندی است که، تاجر یا بازرگان باید سندی را از سیستم وزارت بازرگانی کشور دریافت کند که این سند نشان می دهد واردات کالا، توسط تاجر یا بازرگان کاملا قانونی بوده و تحت سازمان می باشد. این را هم در نظر بگیرید که مجوز ثبت سفارش کالا بازه ی زمانی 3 تا 6 ماهه دارد و در صورت تمام شدن زمان آن باید تمدید شود. البته در این فرایند اینکه از کارت بانکی استفاده می شود نیز مهم است و باید کارت شما از موجودی کافی برخوردار باشد. در این مقاله قرار است به سوالات شما پاسخ دهیم به طوری که بعد خواندن این مقاله، به راحتی بتوانید کار ثبت را خودتان انجام دهید پس تا انتها همراه ما باشید.

ثبت سفارش واردات کالا به زبان ساده

هر فردی که قصد وارد کردن کالایی به کشور را داشته باشد باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز ثبت سفارش کالا بگیرد تا به صورت قانونی بتواند کالای خود را به کشور وارد کند. در غیر این صورت کالای شما غیر مجاز محسوب می شود. برای گرفتن این مجوز نیازی نیست که حضوری مراجعه کنید امروزه این روند به صورت کاملا الکترونیکی انجام می شود. البته درخواست مجوز باید طبق قوانین و مقررات گمرکی و تجاری کشور انجام شود. ثبت سفارش مجوزی است شامل یک کد 8 رقمی، تاریخ مجوز، شماره و تاریخ پروفرما و نام شرکت متقاضی می باشد.

انواع ثبت سفارش واردات کالا

روش‌های متفاوتی برای ثبت سفارش واردات کالا وجود دارد که در این قسمت به انواع آن می پردازیم:

  • اعتبار اسنادی دیداری: بانک این ضمانت را می دهد که در هنگام ارائه مدارک حمل، هزینه کالا را به فروشنده، پرداخت کند.
  • اعتبار اسنادی یوزانس: پرداخت هزینه کالا به یک تاریخ معین موکول می شود.
  • اعتبار اسنادی مدت دار: پرداخت در چند قسط و طی مدت زمان مشخصی انجام می شود.
  • صادرات بدون انتقال ارز: واردات بدون نیاز به انتقال ارز انجام می شود.
  • واردات با ارز بانکی: در این روش، واردات به ازای صادرات کالای دیگری انجام می شود.

هزینه ثبت سفارش واردات کالا

شما باید هنگام ثبت سفارش در سامانه تجارت، مبلغی را به هنوان هزینه ثبت سفارش کالا پرداخت کنید. طریقه حساب کردن این هزینه کار دشواری نیست. هزینه ثبت سفارش برای همه کالاها بلا استثنا، معادل نیم درصد ارزش آن کالا است یا می توانید مبلغ کل پیش فاکتور را در نرخ ارز مورد نظر ضرب کنید و حاصل را بر عدد 2000 تقسیم کنید.

سامانه ثبت سفارش واردات کالا

همه افراد می توانند به سامانه ثبت سفارش کالا (ntsw.ir) مراجعه کرده و با تکمیل کردن اطلاعات خود، کالای خود را سفارش و به صورت آنلاین ثبت کنند. همچنین می توانید از طریق این سایت تمام پیگیری های لازم را انجام دهید.

مراحل ثبت سفارش واردات کالا

مرحله اول: تهیه مدارک مورد‌نیاز

قبل از انجام هر کاری شما باید مدارکی را از قبل آماده داشته باشید. بعد از توافق با شرکت باید به شما پیش فاکتوری دهند که به این فاکتور پروفرما یا پیش فاکتور می گویند. در این فاکتور امضا و مهر شرکت فروشنده زده است و برای ثبت سفارش در سامانه تجارت الزامی است. همچنین باید امضا الکترونیکی یا توکن را از دفتر ثبت نام دریافت کنید زیرا این امضا در سامانه تجارت ضروری است.

مرحله دوم: گرفتن شناسه فروشنده خارجی

پس از انجام مراحل بالا شما باید از سامانه فیدا یک کد 10 رقمی دریافت کنید. برای ثبت اطلاعات خارجی فقط لازم است به بخش پروفایل خود رفته و از بخش مدیریت فروشندگان خارجی، اطلاعات لازمه را تکمیل کنید. پس از بررسی های لازم کد فیدا، پس از یک تا دو روز برای شما ارسال خواهد شد.

مرحله سوم: کامل‌ کردن اطلاعات مربوط به ثبت سفارش کالا

در سامانه تجارت ایران، پایه بازرگان را انتخاب کنید و وارد عملیات تجارت خارجی شوید. مدیریت پرونده را اکنون انتخاب کنید و اطلاعات را کامل کنید. در این سامانه برای بخش تکمیل اطلاعات اصلی قابلیت ویرایش ندارد. پس باید دقت لازم را داشته باشید وگرنه مجبور می شوید مجدد مراحل را انجام دهید.

مرحله چهارم: مشخص کردن گمرک و روش حمل‌ و‌ نقل کالا

نحوه ارسال کالا را باید مشخص کنید. دقت کنید که اطلاعات را به درستی وارد کنید و در‌صورت مغایرت اطلاعات، به مشکل خواهید خورد.

مرحله پنجم: پرداخت هزینه‌ های بانکی و دریافت فاکتور

در اینجا باید اطلاعات مربوط به هزینه پیش فاکتور، حمل یا تخفیفات را کامل وارد کنید. البته این را هم در نظر بگیرید که پرداخت هزینه واردات کالا به کشور، از طریق بانکی و با ارز نیمایی فقط امکان پذیر است.

مرحله ششم: تکمیل اطلاعات مربوط به کالا‌ های پرونده

ابتدا شناسه محصول را وارد کنید با این کار خیلی از فیلد ها به طور خودکار پر می شوند و سپس بقیه فیلد های لازم را تکمیل کنید.

مرحله هفتم: مستندات پرونده برای بررسی کارشناسی

بعد کامل کردن اطلاعات نیاز است که مستندات پرونده را برای بررسی کارشناس بارگزاری کنید. پس از تایید وضعیت پرونده شما بررسی می شود و رد یا قبول شدن پرونده شما در همان بخش نمایش داده می شود.

نحوه ثبت سفارش واردات کالا از چین

خرید از چین به دلیل تنوع بالا و قیمت های مناسب، به یکی از محبوب ترین تامین کالا برای کسب و کار ها تبدیل شده است. البته ثبت سفارش واردات کالا از کشور چین یا هر کشور دیگری فرق زیادی نمی کند فقط باید اطلاعات و دانش کافی در این زمینه داشته باشید:

  • یافتن تامین کننده مناسب از طریق پلتفرم های آنلاین یا نمایشگاه های تجاری
  • بررسی و ارزیابی تامین کننده از نظر سابقه، کیفیت محصولات
  • مذاکره و توافق بر روی قرارداد
  • ثبت سفارش
  • بازرسی کالا و کیفیت
  • حمل و نقل کالا
  • ترخیص کالا از کمرگ

مدارک مورد نیاز برای ثبت سفارش

مدارک مورد نیاز برای ثبت سفارش واردات کالا

  • کارت بازرگانی
  • پروفرما یا پیش فاکتور
  • استاندارد الزامی
  • شناسه فروشنده از سامانه فیدا
  • گواهی های فنی از دستگاه های مربوطه
  • ثبت سفارش
  • افتتاح اعتبار با ارائه پروفرما و تحویل اسناد خرید و حمل به بانک
  • ارائه شناسه منشاء ارز وارداتی

 

برای مطالعه بیشتر: کارت بازرگانی

 

ثبت سفارش واردات کالا، فرایندی پیچیده اما ضروری است که علاوه بر تامین نیاز های داخلی در توسعه اقتصاد، نقش پررنگی دارد. شما باید قبل از هرگونه اقدامی اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. اگر سوال یا مشکلی در این زمینه دارید می توانید آن را با متخصصان و مشاوران خبره ما در میان بگذارید. بر روی خرد جمعی کلیک کنید تا بتوانید با ما در ارتباط باشید.

قدرت گرفته از گروه کاروداتیس

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *