قرارداد انجام خدمات

قرارداد انجام خدمات

قرارداد انجام خدمات، یکی از انواع قرارداد های تجاری در دنیای امروزی می باشد. با افزایش کسب و کار های متفاوت، نیاز بشر به قرارداد نیز افزایش یافت. به طوری که داشتن یک قرارداد سفت و محکم و همچنین دقیق و با جزئیات ریز، تبدیل به امری ضروری و بسیار حیاتی شده است. زیرا با داشتن یک قرارداد بین طرفین، هم باعث مشخص و شفافیت روابط کاری از جمله شرایط و نحوه پرداخت و کار در طرفین می شود و هم از بروز هرگونه اختلاف و مشکل جلوگیری می شود. پس نوشتن یک قرارداد بدون اشتباه و نقض خیلی مهم است و ما قصد داریم در این مقاله، نکات مهم برای نوشتن یک قرارداد، مزایا و معایب آن بپردازیم و شما را با این قرارداد مهم آشنا کنیم.

قرارداد انجام خدمات چیست؟

یکی از رایج ترین و مهم ترین موافقت نامه مکتوب در بخش قرارداد های پیمانکاری، قرارداد انجام خدمات می باشد که اصول و مقررات خاصی دارد و برای نوشتن هر گونه قرارداد انجام خدمات باید از این قوانین و اصول پیروی کرد. قرارداد انجام خدامت به قراردادی گفته می شود که طرفین با تشکیل و پرداخت هزینه، از خدمات کارشناس مربوط به این حوزه استفاده و بهره می برند. این قرارداد در قالب قرارداد های پروژه ای و پیمانکاری می باشد. در این قرارداد، کارفرما اجرای پروژه را با تعیین شرایط مشخصی در قبال هزینه به پیمانکار می سپارد. قرارداد انجام خدمات شامل انواع مختلفی می باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

اهمیت قرارداد انجام خدمات

قرارداد انجام خدمات در واقع یک سند قانونی می باشد که در آن وظایف، تعهدات و حقوق طرفین مشخص شده است. این قرارداد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا باعث حفظ حقوق طرفین می شود و هم از سوء تفاهم، اختلاف و نزاع نیز در آینده جلوگیری می کند. قرارداد های انجام خدمات به افراد و شرکت ها این امکان را می دهند که انتظارات، توقعات و مسئولیت های مورد نظر یکدیگر را به صورت کاملا واضح و شفاف مشخص کنند و از هرگونه نزاع پرهیز کنند.

انواع قرارداد انجام خدمات

 

  • قرارداد انجام خدمات فنی

قرارداد های انجام خدمات فنی شامل انواع مختلفی می باشند که از تعمیرات ماشین آلات صنعتی و تجهیزات مشابه گرفته تا امور وابسته به خدمات مهندسی. برای مثال در زمینه تعمیرات و سرویس دهی تاسیسات آب، برق ، گاز و غیره پیمانکار فردی می باشد که در رشته مربوط به این حوزه های بالا گفته شده مانند مکانیک، عمران، مهندسی صنایع و پزشکی مهارت و تخصص داشته باشد و کارفرما بتواند با خیال راحت کار خود را به پیمانکار بسپارد.

  • قرارداد انجام خدمات مشاوره مالی

امروزه، استفاده از خدمات مشاوره ای بسیار رواج پیدا کرده است. به طوری که بر تعداد آن روز به روز افزوده می شود. زیرا مردم به این درک رسیده اند برای کاری که در آن زیاد تخصص و حرفه ندارند، باید حتما با یک مشاور در آن زمینه صحبت کنند و کار های خود را با احتیاط انجام دهند تا با سقوط و شکست مواجه نشوند. البته افرادی نیز وجود دارند که به این مشاوره ها هیچ احتیاجی ندارند. در زمینه مسائل مالی یکی از متخصصین، حسابداران می باشند که علاوه بر انجام امور مالی، مشاوره نیز می دهند.

  • قرارداد انجام خدمات گردشگری

قرارداد انجام خدمات گردشگری را می توان به طریقه های متفاوتی نوشت که ما در این قسمت قرار است شکل پیمانکاری آن را مورد بررسی قرار دهیم. این قرارداد پیمانکاری برای افرادی مناسب است که ارائه خدمات توریستی را بر عهده دارند. فرض کنید شما مجوز های لازم مربوط به یک شرکت گردشگری یا آژانس مسافرتی را دریافت کرده اید اما هنوز اطلاعات کافی در زمینه جذب توریست، طریقه رزرو بلیت، فروش تور های خود و غیره برخوردار نمی باشید. در این مواقع بهترین گزینه برای شما مراجعه به افراد متخصص در زمینه گردشگری می باشد. پس لازم است که یک قراداد پیمانکاری خدمات گردشگری انجام دهید.

  • قرارداد انجام خدمات پشتیبانی نرم افزار

هنگام استفاده از یک اپیلیکیشن، شما از تعداد پشتیبان ها بی خبر هستید. برای راه اندازی هر یک از نرم افزار ها، تعداد زیاد متخصصین در این زمینه با یکدیگر همکاری می کنند تا کاربران به راحتی و آسانی بتوانند از آن استفاده کنند. خدمات پشتیبانی نرم افزار در اینجا اموری مانند به روز رسانی، ارتقای کد های نرم افزار و آموزش به کاربران را انجام می دهند.

اگر علاقه مند هستید که نرم افزار مخصوص کسب و کار خود را راه اندازی کنید، پیشنهاد می دهیم که ابتدا با یک کارشناس در این زمینه مشورت کنید.

  • قرارداد انجام خدمات انفورماتیک

در این قرارداد پیمانکار خدمات انفورماتیک مد نظر کارفرما را انجام می دهد که این خدمات شامل موارد زیر می باشد:

✅ ارزيابی امنيت شبكه

✅ اتصال به شبكه اينترنت

✅ ساخت فروشگاه اینترنتی

✅ ميزبانی فضای وب و دامنه

✅ طراحی وب‌ سایت

✅ طراحی صفحات وب

مزایا قرارداد انجام خدمات

  • انعطاف پذیری
  • تمرکز بر تخصص
  • کاهش هزینه ها
  • سرعت انجام پروژه
  • مسئولیت پذیری پیمانکار

معایب قرارداد انجام خدمات

  • عدم کنترل مستقیم
  • خطر عدم انجام تعهدات
  • هزینه های اضافی
  • وابستگی به پیمانکار
  • مشکلات در تمدید قرارداد

نکات حقوقی قرارداد انجام خدمات

برای نوشتن یک قرارداد کامل و بدون نقض نیاز است که به نکات زیر دقت کرده و آن ها را در قرارداد های خود لحاظ کنید:

🔸به موضوع قرارداد دقت کنید

موضوع قرارداد عامل بسیار مهم در بستن یک قرارداد می باشد. پس حتما به آن دقت لازم را داشته باشید. منظور از موضوع قرارداد، همان ارائه خدمات و شرایط مورد نظر کارفرما به پیمانکار می باشد. این خدمات در زمینه های متفاوتی مانند انجام امور ثبتی، مشاوره در زمینه امور مالی یا هر زمینه دیگری باشد می تواند ارائه شود.

🔸توافق بر سر وضعیت بیمه

طبق ماده 38 در قانون تامین اجتماعی، کارفرما باید پیمانکار را بیمه کند و تحت پوشش خود قرار دهد. اما معمولا کارفرما زمانی که پروژه خود را در اختیار پیمانکار قرار می دهد هیچ بیمه ای را برای شخص پیمانکار در قرارداد لحاظ نمی کند و این امر در آینده برای طرفین مشکلی بزرگ و جدی خواهد شد.

🔸در قرارداد این نکته را حتما لحاظ کنید که پیمانکار حق انتقال قرارداد به غیر را دارد یا نه؟

بیشترین اختلاف و نزاع در قرارداد های انجام خدمات بر سر این است که یکی از طرفین بدون اطلاع و رضایت طرف دیگر، موضوع قرارداد را به فرد سومی می سپارد.. فرض کنید شما با فردی یک قرارداد انجام خدمات انجام داده اید. بعد از گذشت چند روز متوجه این امر می شوید که پیمانکار انجام کار های ثبتی موضوع قرارداد را به یک فرد دیگر واگذار کرده که آن فرد در آن زمینه هیچ مهارت و حرفه خاصی ندارد و تنها کسی که این وسط ضرر خواهد کرد فرد کارفرما می باشد.

پس لازم است که در متن قرارداد، «شرط عدم واگذاری قرارداد به غیر» حتما قید شود. در این صورت، اگر پیمانکار چنین اقدامی را انجام دهد شما علاوه بر فسخ قرارداد می توانید خسارتی را نیز از او دریافت کنید.

در قرارداد انجام خدمات چه موضوعاتی باید قید شود؟

  • مشخصات طرفین
  • موضوع قرارداد
  • مدت قرارداد
  • مبلغ و نحوه پرداخت
  • تعهدات طرفین
  • فسخ قرارداد
نمونه قرارداد انجام خدمات

نمونه قرارداد انجام خدمات

نمونه قرارداد انجام خدمات

ماده 1- طرفین قرارداد

کارفرما: خانم / آقای ……………. فرزند ………………..  به شماره شناسنامه ………… کد ملی …………….. متولد …………… ساکن ………….. شماره تلفن ثابت……….. همراه ……………..

مجری: خانم / آقای ……………. فرزند ………………..  به شماره شناسنامه ………… کد ملی …………….. متولد …………… ساکن ………….. شماره تلفن ثابت……….. همراه ……………..

ماده 2- موضوع قرارداد

استفاده از خدمات مجری به جهت پروژه یا قرارداد

…………………

…………………

ماده 3- اسناد و مدارک

این قرارداد شامل اسناد و مدارک زیر می شود:

الف متن قرارداد

ب: مشخصات فنی (پیوست شماره یک )

ج: نمودار زمان ‌بندی اجرای قرارداد (پیوست شماره دو )

د: یک برگ سفید به شماره ………….. جهت تضمین حسن انجام کار سپرده‌ شده از سوی مجری

ه: کپی کارت تحصیلی و شناسنامه مجری

ماده 4- مدت قرارداد

مدت اجرای قرارداد ………….. و زمان شروع آن از تاریخ …………. می ‌باشد.

ماده 5- مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت

مبلغ قرارداد ……………………. ریال معادل …………………. تومان می‌ باشد و بر اساس زیر قابل پرداخت است:

الف) معادل 20 درصد از مبلغ پروژه در زمان انجام قرارداد به عنوان پیش پرداخت می ‌باشد.

ب) معادل 40 درصد از هزینه پروژه پس از تحویل صورت وضعیت …………. ماهه از زمان شروع قرارداد.

پ) معادل 40 درصد از هزینه پروژه پس از اجرای کامل موضوع قرارداد.

تبصره: 10 درصد هر یک از اقساط فوق (الف، ب، پ ) به عنوان حسن انجام کار کم شده و در پایان قرارداد در صورت تأیید نهایی از طرف کارفرما به تسویه حساب به مجری پرداخت می ‌شود. معادل 5 درصد از هر یک از اقساط فوق نیز به عنوان علی الحساب مالیات مؤدی (دریافت کننده وجه) کسر و به حساب مشخص شده از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی واریز و رسید آن به مجری تحویل داده می‌شود.

ماده 6- تعهدات طرفین

مجری مستلزم است که گزارش پی در پی پیشرفت پروژه را در فواصل مشخص شده و به طور متوالی به کارفرما تحویل دهد. همچنین در پایان هر مرحله گزارش پیشرفت پروژه را باید به کارفرما تحویل دهد و در پایان پروژه مستندات پروژه را در دو نسخه به کارفرما تحویل دهد. طبق زمان بندی اجرای قرارداد به موقع باید انجام شود.

کارفرما در حدود مقررات متعهد می شود که اطلاعات مورد نیاز پروژه را تا جایی که جنبه امنیتی و محرمانه نداشته باشد در اختیار مجری قرار دهد و پرداخت را به موقع اعتبار انجام دهد.

ماده 7- فسخ قرارداد

در صورتی که مجری به دلیل کوتاهی، تا بیش از یک دوم / یک سوم / یک چهارم / مدت انجام پروژه را به تاخیر اندازد و یا به طور کلی مفاد تمام یا قسمتی از قرارداد را رعایت نکند، کارفرما کتباً به مجری اخطار خواهد داد که معایب را در مدت …………….. روز برطرف سازد. در صورتی که مجری در مدت مشخص شده به تذکر کارفرما و بر طبق مفاد قرارداد عمل نکند کارفرما حق خواهد داشت این قرارداد را با اخطار کتبی فسخ نماید.

اگر ارزش و اهمیت خدماتی که مجری تا تاریخ فسخ قرارداد انجام داده، توسط کارشناسان مورد قبول طرفین ارزیابی شده و پس از محاسبه کامل، تسویه حساب با مجری انجام می‌شود. اما در صورتی که کارفرما به تعهدات خود عمل ننماید در ابتدا مجری موضوع را کتباً به کارفرما اطلاع داده و برنامه کار را تا ………….. برابر زمان تأخیر شده از طرف کارفرما به تعویق خواهد انداخت و در صورت عدم انجام تعهدات به طور کلی مجری حق فسخ قرارداد را خواهد داشت. البته به شرط آنکه از قبل به کارفرما اخطار نماید.

ماده 8- وثیقه و تضمین

برای اطمینان از حسن انجام تعهدات، مجری مبلغ …………………………. ریال معادل ……………….. تومان به عنوان سفته همزمان با دریافت قسط اول طبق قرارداد به کارفرما باید تحویل دهد. این وجه الضمان در صورتی که مجری به تعهدات در این قرارداد عمل ننماید به نفع کارفرما ضبط خواهد شد و در غیر این صورت در زمان تسویه حساب نهایی از سوی کارفرما به مجری برگردانده می‌ شود.

سفته به شماره ……………… مورخ ………………….

ماده 9- شرایط قرارداد

تعهدات اجرایی مجری در قالب مشخصات فنی که در پیوست تعیین شده ذکر گردیده است و مطابق نمودار زمان بندی اجرای قرارداد انجام می‌ شود و از طرف مجری به کارفرما تحویل داده می شود.

هرگونه تغییر و اصلاح مفاد قرارداد توسط مجری باید کتباً به تایید کارفرما برسد.

مجری بدون هماهنگی با کارفرما حق واگذاری خروجی پروژه را به فرد سومی را ندارد.

هرگونه تغییر در مشخصات این قرارداد توسط کارفرما باید با موافقت کتبی مجری قرارداد صورت بگیرد.

ماده 10- حوادث غیرمترقبه

در شرایط اضطراری یا حوادث غیر منتظره از قبیل جنگ، زلزله، سیل و آتش سوزی چنانچه طرفین قرارداد توافق نمایند، می‌ توانند بر اساس مفاد قرارداد و با تعیین خسارت‌ های وارده به طور توافقی به اجرای قرارداد ادامه دهند و در صورتی که انجام قرارداد برای یکی از طرفین غیر ممکن شود، طرف مقابل می ‌تواند ختم قرارداد را به طرف دیگر اعلام کند. در غیر این صورت در مدت ………….. روز / ماه بعد از اطلاع دادن پایان قرارداد مجری صورت حساب مبالغی که باید از طرف کارفرما به او پرداخت می شود را به کارفرما تحویل دهد و کارفرما پس از دریافت صورت حساب فوق و ارزیابی آن به مدت حداکثر ………….. روز / ماه و محاسبه توسط کارشناسان مرضی الطرفین، کلیه مبلغی را که به مجری تعلق می‌ گیرد، پرداخت خواهد نمود.

ماده 11- حل اختلاف

در صورت بروز هرگونه اختلاف و نزاع از نظر شرایط قرارداد، موضوع ابتدا طی جلسه ‌ای مطرح و حل خواهد شد. در صورت عدم نتیجه موضوع از طریق داوری خانم / آقای …………………………… فرزند ………………….. به شماره شناسنامه ………………………… ساکن …………………………… حل خواهد شد و در غیر این صورت موضوع از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد.

ماده 12- اقامتگاه طرفین

هرگونه اخطار، درخواست و مکاتبه در خصوص مفاد این قرارداد باید کتباً به نشانی طرفین که در این قرارداد نوشته شده و اقامتگاه قانونی آنان محسوب می‌شود ارسال گردد. در صورتی که این محل تغییر کند باید محل جدید، بلافاصله کتباً به طرف دیگر اطلاع داده شود و در صورت تخلف، ارسال اخطار، درخواست یا مکاتبه به منزل قانونی سابق فرد، ابلاغ شده محسوب خواهد شد. کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه طرف دوم در ضمیمه قرارداد می ‌باشد.

ماده 13- نسخه های قرارداد

این قرارداد مشتمل بر سیزده ماده و یک تبصره در تاریخ ………….. به تعداد …… نسخه با اعتبار واحد تنظیم و تمام مفاد و مندرجات آن مورد قبول طرفین واقع گردید.

   امضاء کارفرما                                                              امضاء مجری 

 

در نتیجه

هدف اصلی تنظیم قرارداد انجام خدمات، ایجاد یک قرارداد شفاف، واضح و کامل می باشد که باید منافع هر دو طرف را تامین کند. همان طور که قرارداد انجام خدمات می تواند ابزاری مفید برای بسیاری از کسب و کار ها باشد، استفاده بدون داشتن اطلاعات کافی نیز می تواند باعث رخ دادن مشکلات بزرگ و جدی و مالی شود. قبل از انعقاد این قرارداد، به شما پیشنهاد می دهیم با یک مشاور حقوقی مشورت کنید. در خرد جمعی، متخصصان و مشاوران خبره ای حضور دارند که می توانند به شما در این زمینه کمک کنند و با پرسیدن سوالات و ابهامات خود، یک قرارداد کامل و جامع داشته باشید.

قدرت گرفته از گروه کاروداتیس

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *