وام مضاربه

وام مضاربه

وام مضاربه، یکی از انواع وام می باشد که اشخاص حقوقی و حقیقی هر دو شامل این وام می شوند. این وام با هدف ارائه تجارت خارجی و ارزآوری برای کشور صورت می گیرد و سود به دست آمده بین بانک و فرد وام گیرنده تقسیم خواهد شد. مدت زمان این وام یک ساله می باشد و در پایان تاریخ سر رسید، علاوه بر مبلغ وام باید سود آن را نیز پرداخت کنید.

در واقع، مضاربه از نظر لغتی یعنی قراردادی که دو طرفه می باشد که یکی از طرفین سرمایه دار می باشد و دیگری فرد حقوقی یا حقیقی که به دنبال بهبود و گسترش تجارت و کسب و کار خود می باشد. در این راستا طرفین، سرمایه را میان یک دیگر جابه جا می کنند. وام مضاربه از اهمیت بالایی در فعالیت های تجاری دارد. پس هر تجار و فعال اقتصادی باید از نحوه و شرایط دریافت وام آشنا باشند تا براساس آن بتوانند باعث افزایش سود و پیشرفت در مسیر خود شوند.

وام مضاربه چیست؟

وام مضاربه، نوعی از وام می باشد که بانک ها با اعطای تسهیلات مالی، به چرخش چرخ اقتصاد کشور کمک می کنند. در وام مضاربه یکی از طرفین مالک یا بانک می باشد و طرف دیگر فرد حقیقی یا حقوقی می باشد که مالک مبلغی را به عنوان وام به فرد می دهد تا تجارت و کسب و کار خود را توسعه دهد و طرفین هر دو در سود آن شریک هستند.

طبق اصول و قوانین قرارداد وام مضاربه، اگر ضرر یا زیانی ایجاد شود سرمایه دار یا بانک مسئول جبران آن است. اما اگر در قرارداد ذکر کرده باشید که این جبران بر عهده شخص حقیقی یا حقوقی می باشد، وام گیرنده باید این خسارت را جبران کند. البته این نکته را در نظر بگیرید که وام مضاربه توسط بانک های خصوصی و دولتی فقط به تاجر هایی تعلق می گیرد که صادر کننده هستند و این وام به هیچ وجه به وارد کنندگان اعطا نمی شود.

شرایط دریافت وام مضاربه

شرایط دریافت وام مضاربه

شرایط دریافت وام مضاربه

از آنجایی که هدف اصلی وام مضاربه، توسعه و گسترش تجارت خارجی و ارزآوری برای کشور می باشد. پس طبق این هدف، اولین شرط لازم این است که متقاضی وام باید صادر کننده باشد. فرد صادر کننده باید ابتدا روند ثبت نام را به طور کامل انجام دهد و بعد از تحویل مدارک موردنیاز به بانک، اطلاعات، موضوع فعالیت و سابقه بانکی وی مورد بررسی قرار می گیرد. تایید نهایی از سمت بانک زمانی رخ می دهد که از برگشت سود وام در مدت زمان قرارداد اطمینان حاصل کنند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام مضاربه

اگر شما هم جزو متقاضیان وام مضاربه می باشید باید مدارکی را آماده و به بانک تحویل دهید. شما ابتدا باید فرم درخواست وام مضاربه را در دو نسخه همراه با امضا به یکی از شعب بانک مورد نظر خود تحویل دهید. پس از درخواست وام، شما باید مدارک دیگری نیز برای دریافت وام مضاربه آماده کنید. در این قسمت به این مدارک مهم می پردازیم: 

  • پروانه کسب یا جواز کسب
  • مجوز های صنفی
  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه متقاضی
  • کپی مدارک شناسایی مدیران شرکت
  • اساسنامه شرکت
  • اظهار نامه مالیاتی
  • اظهار نامه ثبت شرکت
  • آگهی تاسیس شرکت
  • آخرین تغییرات شرکت در روزنامه رسمی
  • صورت های مالی
  • انواع وثایق و تضامین 

بانک ها برای اینکه از خسارت و ضرر احتمالی در وام های مضاربه جلوگیری کنند، راهی را پیشنهاد دادند تا از متقاضیان این وام کاسته شود. متقاضیان باید برای درخواست این وام، ابتدا وثیقه ای به بانک ارائه دهند. این وثیقه می تواند سند ملکی که برابر با ارزش اعتبار دریافت شده از سمت بانک می باشد یا که می تواند به اندازه ارزش سرمایه دریافت شده از سمت بانک، به اضافه سود مورد نظر بانک سفته دهد.

مزایا وام مضاربه

✅ کاهش ریسک

✅ سود بیشتر

✅ عدم نیاز به وثیقه سنگین

✅ تسهیل در اخذ مجوز های لازم

✅ سهم در سود

✅ افزایش متقاضیان

✅ حمایت از تولید و اشتغال

معایب وام مضاربه

❌ مسئولیت کامل وام گیرنده

❌ وابستگی به یک فعالیت خاص

❌ تاخیر در باز پرداخت

❌ خطر از دست رفتن سرمایه

❌ قرارداد های پیچیده

نحوه ثبت نام و دریافت وام مضاربه

شما برای دریافت این وام باید مراحل قانونی آن را طی کنید و پس از تایید نهایی از سمت بانک، بتوانید از تسهیلات این وام بهره ببرید. مراحل دریافت وام مضاربه نیز مانند تمام مراحل انواع وام ها می باشد و شما میتوانید به صورت حضوری یا اینترنتی برای این وام درخواست دهید. سپس بانک شرایط فعالیت شما را مورد بررسی و سنجش قرار می دهد و اگر فعالیت شما با چار چوب وام مضاربه، توانایی شما در باز پرداخت وام و سود آن و از همه مهم تر دریافت وثیقه یا سفته، مبلغ وام را تا مدت زمان معینی به متقاضی پرداخت می کنند.

مقررات وام‌ های مضاربه ای

هر وامی دارای مقررات و قوانین خاص خود می باشد. شما برای دریافت این وام باید ابتدا از قوانین و مقررات آن آشنا باشید و اطلاعات کافی در زمینه وام داشته باشید. برخی از قوانین و مقررات در قسمت پایین برای شما شرح داده ایم:

🔷 شما می توانید این وام را به صورت یکجا و نقدی از بانک دریافت کنید یا که در، دوره های زمانی مختلفی آن را دریافت کنید که این دوره شامل 3، 6، 9 و 12 ماهه می باشند. انتخاب نحوه پرداخت وام به شما، کاملا به اختیار و سلیقه شما می باشد.

🔷 معاملات مضاربه ای برای کالاهایی مورد استفاده قرار می گیرد که آن دسته از کالا و محصولات نیازی به تغییر ظاهر برای خرید و فروش نداشته باشند.

🔷 کالایی که صادر می شود باید جزو کالا های ضروری کشور به شمار آیند و مورد استفاده عموم جامعه نیز باشند.

🔷 وام مضاربه به واردات در بخش خصوصی به هیچ وجه تعلق نمی ‌گیرد.

🔷 در این وام، برخی از هزینه‌ را باید خود مشتری پرداخت کند و برخی دیگر از این هزینه ها بر عهده بانک می باشد. این مخارجی که توسط بانک برای پرداخت آن اقدام می ‌کند شامل قیمت و هزینه کالا، هزینه انبارداری و بسته بندی، هزینه گمرک و حمل و نقل، حق ثبت سفارش کالا و تمام هزینه‌ های بانکی و بیمه می باشد.

مبلغ وام مضاربه

مبلغ وام مضاربه

مبلغ وام مضاربه

امروزه، تامین مالی برای فعالیت های تجاری و داد و ستد تبدیل به یکی از دغدغه های پر چالش و اصلی تجار و بازرگانان شده است. دولت برای حل این چالش، وام مضاربه را به وجود آوردند و برای تامین مالی فعالیت های تجاری،مبالغ متفاوتی را برای فعالان تجارت در نظر گرفته اند. البته توجه داشته باشید که بانک برای پرداخت این وام از متقاضیان خود وثیقه دریافت می کند و مبلغ وام برای فعالان تجارت معادل ارزش وثیقه دریافتی آنان می باشد. سقف هزینه وام مضاربه وابسته به نوع وثیقه با 70 درصد ارزش واحد مسکونی، 60 درصد ارزش واحد اداری و 50 درصد ارزش واحد تجاری برابری می کند.

محاسبه سود وام مضاربه

نوع بانک، در دریافت سود وام مضاربه می تواند تاثیر گذار باشد. برای مثال، بانک های دولتی نرخ بهره که از متقاضیان خود دریافت می کند چیزی حدود 15 تا 20 درصد می باشد. اما بانک های خصوصی درصد سود بیشتری را از متقاضیان خود دریافت می کنند. این نرخ سود بالا تر از 20 درصد می باشد. بیشتر افراد برای اینکه سود کمتری را در پایان مهلت سر رسید پرداخت کنند، به بانک های دولتی مراجعه می کنند.

اما نکته ای که اینجا حائز اهمیت است این است که بانک های خصوصی همان طور که نرخ سود بیشتری را دریافت می کنند، به متقاضیان خود مبلغ وام بیشتری را نسبت به بانک های دولتی می دهند. از این رو بیشتر افراد از وام مضاربه بانک های خصوصی استقبال بیشتری می کنند. شما برای پرداخت سود این وام باید به طور ماهانه آن را انجام دهید. اما اگر زمان تایخ سر رسید برسد شما علاوه بر هزینه وام باید نرخ سود را نیز به صورت یکجا به بانک تحویل دهید. پیشنهاد ما به شما این است که وام مضاربه را در بازه های کوتاه مدت مثل 9 ماهه را اخذ کنید و آن را جایگزین وام های سالانه کنید.

 

نتیجه گیری

وام مضاربه، به عنوان یکی از عامل های مالی اسلامی، با عملکرد مشارکت  در سود و زیان، جایگاه وژه و خاصی در اقتصاد دارد. وام مضاربه، با توجه به ماهیت مشارکتی خود، می تواند فرصت های جدیدی برای کسب و کار ها و سرمایه گذاران فراهم آورد. همان طور که می دانید وام مضاربه در زندگی یک تاجر نقش مهمی را ایفا می کند. به طوری که می تواند کسب و کار تاجر را کامل زیر و رو کند.

البته این تغییرات می توانند مثبت یا منفی باشند. شما برای اینکه در کسب و کار خود دچار هیچ گونه ریسکی نشوید، باید با متخصص و مشاوری در این حوزه مشورت کنید و سپس اقدام به گرفتن وام کنید. شما می توانید سوالات خود را در خرد جمعی مطرح کنید. خرد جمعی، جمع متخصصان و مشاوران خبره ای می باشد که می توانند شما را در زمینه امور بانکی و تجارت بازرگانی به طور کامل راهنمایی کنند.

قدرت گرفته از گروه کاروداتیس

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *