حساب سپرده سرایه گذاری نوعی از انواع حساب بانکی

انواع حساب بانکی

هر فرد در زندگی اش، با بانک و حساب بانکی سر و کار دارد. به همین دلیل باید با انواع حساب بانکی آشنا شود و تفاوت آن ها را بداند. از جمله حساب قرض الحسنه پس انداز، حساب قرض الحسنه جاری، حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت و حساب سپرده سرمایه گذاری بلند مدت. انواع حساب بانکی که به آن ها اشاره شد، ویژگی ها و امکانات مختلفی را در اختیار کاربران قرار می دهد. با شناخت انواع حساب بانکی و ویژگی های آن ها، می توانیم بهترین انتخاب در افتتاح حساب بانکی را داشته باشیم. در ادامه به معرفی جامعی در مورد «انواع حساب بانکی» پرداخته ایم تا شما عزیزان اطلاعاتی نسبتا کامل در این زمینه داشته باشید.

 انواع حساب قرض الحسنه

حساب قرض الحسنه

حساب قرض الحسنه یکی از انواع حساب بانکی می باشد که به «حساب قرض الحسنه جاری» و «حساب قرض الحسنه پس انداز» تقسیم می شود. سودی به این نوع از حساب، تعلق نمی گیرد. در واقع سود پول صاحبان این حساب، به خودشان تعلق نمی گیرد و در راه خیر و فعالیت های خیرخواهانه صرف می شود. همچنین اگر حساب بانکی قرض الحسنه دارید، امکان برداشت وجه محدودیتی ندارد و می توانید پول خود را بردارید.

به صورت کلی، حساب قرض الحسنه برای بهره مندی معنوی و استفاده از خدمات بانکی مثل اینترنت بانک، تلفن بانک، موبایل بانک، درگاه بانکداری و… افتتحاح می شود. برخی بانک ها برای تشویق مشتریان به افتتاح این نوع حساب بانکی، فعالیت هایی مثل قرعه کشی و در نظر گرفتن هدایا و جوایز نقدی یا غیر نقدی انجام می دهند. شما اگر به افتتاح این نوع حساب علاقه مند شده اید، باید از بانک خود در مورد این رویداد ها اطلاع کسب کنید.

  • حساب قرض الحسنه جاری

حساب قرض الحسنه جاری همان طور که گفته شد، سودی دریافت نمی کند. همچنین شامل قرعه کشی نیز نمی شود ولی امکان استفاده و بهره مندی از دسته چک وجود دارد. شما می توانید از حساب قرض الحسنه جاری برداشت وجه انجام دهید و محدودیتی در این زمینه ندارید. برای این منظور، صاحب حساب می تواند از دو روش «چک عمومی» یا «سند برداشت» عمل کند.

  • حساب قرض الحسنه پس انداز

حساب قرض الحسنه پس انداز که یکی دیگر از انواع حساب بانکی می باشد، برای برخورداری و بهره مندی از پاداش الهی، کمک های خیرخواهانه و بهره مندی از خدمات بانکی می باشد. مثلا بانک تجارت سود حاصل از این نوع حساب ها را صرف اموری مثل ازدواج، جهیزیه، درمان بیماری، تعمیرات ضروری مسکن، تامین مسکن و هزینه تحصیل می کند. همچنین هر زمان که بخواهید وجه خود را برداشت کنید، مانعی در این زمینه ندارید. افراد حقیقی و حقوقی می توانند به افتتاح این نوع حساب اقدام نمایند.

انواع حساب قرض الحسنه

حساب سپرده سرمایه گذاری

اگر می خواهید علاوه بر حفظ اصل پول خود در بانک، سود هم به دارایی شما تعلق بگیرد و با توجه به تورم، ارزش خود را تا حدودی حفظ کند، حساب سپرده سرمایه گذاری از بین انواع حساب بانکی برای شما مناسب می باشد. این نوع حساب بانکی، به دو بخش «حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت» و «حساب سپرده سرمایه گذاری بلند مدت» تقسیم می شود. در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. به طور کلی، حساب سپرده سرمایه گذاری همانطور که از نامش پیداست، جهت سرمایه گذاری انجام می شود.

  • حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت

حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت که یکی از انواع حساب بانکی می باشد، به آن سود تعلق می گیرد. این مسئله، مهم ترین ویژگی حساب سرمایه گذاری کوتاه مدت است. همچنین صاحبان این نوع حساب بانکی می توانند بدون هیچ گونه محدودیتی، وجه خود را برداشت کنند و یا به حساب خود پول واریز کنند. نکته این نوع حساب بانکی این است که سود تعلق گرفته به حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت در مقایسه با حساب سپرده سرمایه گذاری بلند مدت، کمتر است. اما صاحبان این نوع حساب، از انجام فعالیت هایی مثل عملیات بانکی روزانه، تلفن بانک، سامانه های اینترنتی و… برخوردارهستند.

سود تعلق گرفته به حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت به صورت ماهانه حساب می شود. یعنی در پایان هر ماه، این سود به حساب شما واریز می شود. برای اطلاع از درصد سودی که تعلق می گیرد به این نوع حساب ها، باید از بانک مربوطه اطلاعات لازم را کسب کنید.

  • حساب سپرده سرمایه گذاری بلند مدت

یکی از محبوب ترین انواع حساب بانکی در بین کاربران، حساب سپرده سرمایه گذاری بلند مدت می باشد که اصل و سود این نوع حساب، از سمت بانک تضمین می شود و به همین خاطر امکان برداشت وجه در این نوع حساب ها توسط صاحبان حساب صورت نمی گیرد. اما اگر صاحبان حساب سپرده سرمایه گذاری بلند مدت به هر دلیلی نیاز به برداشت پول و سپرده خود داشته باشند، امکان ابطال نیز وجود دارد. اما باید در نظر داشت که امکان ابطال، همراه با نرخ شکست می باشدو نرخ شکست یعنی اگر صاحب حساب، بخشی از سپرده و پول خود یا تمام آن را برداشت کند، سودی به جز سود بلند مدت به آن تعلق خواهد گرفت که درصد این سود، به مدت زمان نگهداری بستگی دارد و بر اساس نرخ سود حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت محاسبه می شود.

هر بانک امتیازات و ویژگی های منحصر به فرد خودش را در اختیار مشتریان قرار می دهد و برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، باید از بانک مربوطه سوال کنید. افتتاح حساب سپرده سرمایه گذاری بلند مدت توسط قیم، ولی یا وصی نیز صورت می گیرد.

 

انواع حساب اشتراکی یا حساب مشترک

حساب اشتراکی یا حساب مشترک

افتتاح کننده و صاحب حساب اشتراکی (حساب مشترک) که نوع دیگری از انواع حساب بانکی است، می تواند دو و یا چند نفر باشد و مخصوص اشخاص حقیقی است. نحوه افتتاح حساب اشتراکی به این صورت است که تمامی شریکان و یا نماینده قانونی آن ها، به بانک مراجعه می کند و در مورد سهم و حق برداشت افراد، توافق به عمل می آورند؛ چرا که در صورت فوت، ورشکستگی و یا هر مشکل دیگری که برای شریکان و صاحبان این نوع حساب پیش بیاید، حساب مربوطه مسدود خواهد شد و موجودی حساب به نسبت سهم، تقسیم خواهد شد.

حساب وکالتی

حساب وکالتی نوعی دیگر از انواع حساب بانکی، که صاحب حساب به بانک وکالت می دهد. این وکالت جهت انجام معاملات صورت می گیرد تا عملیاتی مثل مسدود کردن و رفع آن را انجام دهد. درحال حاضر این ویژگی در اختیار شرکت بورس کالا و شرکت های خودرو سازی می باشد. معمولا صاحبان این نوع حساب بانکی، به کارگزاری ها و یا شرکت های خودروسازی وکالت می دهند که وجه مورد نیاز برای سفارش و خرید را به طور مستقیم، از حساب شخصی شان تا زمان مورد نیاز مسدود کنند. یکی از مهم ترین مزایای حساب وکالتی، افزایش سرعت معاملات و در نتیجه صرفه جویی در زمان می باشد. با افتتاح این نوع حساب، برای انجام هر معامله، دیگر نیازی با شارژ و یا شارژ مجدد حساب نیست. بلکه کارگزاری به صورت خودکار مبلغ مورد نظر را از حساب شما برداشت خواهد کرد.

حساب ارزی

اگر با تجارت و معاملات بین المللی در ارتباط هستید، حساب ارزی برای شما مناسب می باشد.  با استفاده از حساب ارزی  می توان نقل و انتقال پول به خارج از کشور را انجام داد و خرید و فروش کرد. همچنین می توان سود این پول را دریافت و وام ارزی نیز گرفت. صاحبان این نوع حساب، متناسب با شرایط و نیاز خود، همچنین با در نظر گرفتن مدت زمان سپرده گذاری و عوامل دیگری مثل نحوه پرداخت، سود حاصل و نحوه کنترل حساب می توانند سود حاصله از سپرده گذاری خود را در زمان های مشخص، برداشت کنند.

و در پایان

برای افتتاح حساب بانکی باید با ویژگی های انواع حساب بانکی آشنا شویم و اطلاعاتی در این زمینه کسب کنیم تا انتخابی مناسب و ایده آل در باز کردن حساب، داشته باشیم. در این مقاله به معرفی انواع حساب بانکی پرداختیم تا شما عزیزان بتوانید با توجه به هدف خود از افتتاح حساب، تصمیم گیری کنید. اگر سوالی در این زمینه داشتید، می توانید در بخش خرد جمعی، سوال خود را مطرح کنید تا کارشناسان و متخصصان در زمینه سوال شما، به آن پاسخ دهند.

قدرت گرفته از گروه کاروداتیس

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *