قرارداد تامین مالی

قرارداد تامین مالی

قرارداد تامین مالی، که امروزه به قرارداد فاینانس نیز شناخته می شود، یکی از انواع قرارداد های تجاری می باشد. شما برای تامین مالی اجرای طرح و پروژه مورد نظر خود از منابع داخلی موجود و وام ارزی می توانید استفاده کنید. البته باید بدانید که تامین مالی از طریق بخش های خصوصی داخلی کشور نیز امکان پذیر است. اما به دلیل نوپا بودن آن، از جایگاه فعال و قوی در عرصه سرمایه گذاری کلان در اقتصاد کشور برخوردار نمی باشد.

در این مقاله به بررسی کامل و جامع قرارداد تامین مالی به همراه نمونه قرارداد خواهیم پرداخت.

تعریف قرارداد تامین مالی یا فاینانس (Finance)

قرارداد تامین مالی یا فاینانس، یک توافق نامه بین موسسه تامین کننده وجوه مالی (فاینانسر مالی) و شخصی که برای انجام پروژه تجاری خود به آورده نقدی نیاز دارد، بسته می شود. طبق این قرارداد، تامین کننده هزینه مورد نظر را به شخص می دهد و آن فرد اصل مبلغ را به همراه سود در مدت زمان تعیین شده باز می گرداند.

انواع قرارداد تامین مالی

انواع قرارداد تامین مالی

انواع قرارداد تامین مالی

قراردادهای مالی دارای انواع و اقسامی می باشند که هر کدام از آن ها ویژگی‌ و مزایای منحصر به فرد خود را دارند. در این قسمت به انواع قرارداد تامین مالی می پردازیم:

🔷 قرارداد قرض الحسنه

یکی از انواع قراردادهای مالی پر کاربرد و رایج در دنیای امروزی، قرارداد قرض الحسنه است که در آن بانک و موسسه مالی هزینه مشخصی را به شرکت در قالب وام می‌ دهد و شرکت متعهد می‌ شود که هزینه وام را در مدت زمان مشخص شده به همراه نرخ بهره معینی بازپرداخت کند.

🔷 قرارداد سرمایه گذاری مشترک

در این نوع قرارداد، هر شرکت باید بخشی از سرمایه و ریسک پروژه را بر عهده گیرد و در قبال آن، سود پروژه مورد نظر بین طرفین تقسیم می‌ شود.

🔷 قرارداد اوراق قرضه

در این نوع قرارداد، شرکت ابتدا اوراق قرضه مورد نظر را صادر و سپس آن را به سرمایه گذاران می ‌فروشد. سرمایه گذاران نیز موظف به پرداخت پول به شرکت می باشند. باید اصل مبلغ و سود اوراق را در تاریخ مشخص شده بازپرداخت کنند.

مزایا قرارداد تامین مالی

✅تامین سرمایه مورد نیاز

✅تسریع پیشرفت در کسب و کار

✅کاهش ریسک سرمایه گذاری

✅ایجاد فرصت های جدید

نکات مهم تنظیم قرارداد مالی

شما برای تهیه یک قرارداد تامین مالی باید به جزئیات ریز، دقت لازم را داشته باشید. در ادامه برخی از نکات مهم که در تنظیم یک قرارداد تامین مالی باید به آن توجه کرد را آورده ایم:

🔸شفافیت و واضح بودن ویژگی های قرارداد

شما باید تمامی شرایط و ضوابط قرارداد را به طور واضح و شفاف تعیین کنید تا هیچ گونه ابهام و سردرگمی برای طرفین ایجاد نشود.

🔸مسئولیت های طرفین

در قرارداد، مسئولیت‌ های هر یک از طرفین را به طور واضح و کامل مشخص کنید تا در صورت بروز اختلاف و نزاع، داور بداند چه اختیاراتی دارد.

🔸شرایط بازپرداخت

در قرارداد باید شرایط و زمان بازپرداخت وام به صورت واضح و شفاف مشخص شود. این شرایط شامل نرخ بهره، دوره بازپرداخت و هزینه‌های احتمالی تاخیر و از این قبیل است.

🔸ملاحظات حقوقی

در قرارداد تامین مالی باید قوانین و مقررات محلی لحاظ شوند و در نحوه تنظیم آن، به این قوانین و مقررات توجه لازم را داشته باشید تا از مسائل حقوقی آینده جلوگیری کنید.

🔸شرایط فسخ

اگر زمانی یکی از طرفین بخواهد قرارداد را به هر دلیلی فسخ کند، باید شرایطی برای این موقعیت در قرارداد لحاظ شود و این شرایط باید به طور واضح تعیین شوند.

قرارداد تأمین مالی فاینانس از چه موادی تشکیل شده است؟

قرارداد تأمین منابع مالی دارای ارکان و مواد زیرمی باشد:

✅ ماده 1: مشخصات طرفین قرارداد

✅ ماده 2: موضوع قرارداد

✅ ماده 3: مدت قرارداد

✅ ماده 4: سود و زیان

✅ ماده 5: تعهدات سرمایه ‌گذار

✅ ماده 6: تعهدات سرمایه‌ پذیر

✅ ماده 7: ضمانت انجام تعهد

✅ ماده 8: جریمه تاخیر در انجام تعهد

✅ ماده 9: سایر حقوق و تعهدات طرفین

✅ ماده 10: فورس ماژور

✅ ماده 11: حل اختلاف طرفین

✅ ماده 12: اقامتگاه طرفین قرارداد

مهم ترین روش استقراض برای تامین مالی

در تامین مالی اجرای پروژه ‌ها با توجه به نوع و صنعت مربوط به پروژه، مبلغ و زمان مورد نیاز در نظر گرفته شده برای پروژه، شرایط  کشور میزبان پروژه از نظر امنیت سیاسی، اقتصادی و قوانین موجود، میزان حساسیت پروژه در آن کشور روش‌ های متفاوتی را برای تامین مالی پروژه می توان به روش های زیر تقسیم بندی کرد که در حالت کلی شامل موارد زیر می ‌شود:

🔸منابع داخلی
۱. تخصیص بخشی از درآمد کل کشور

۲. تخصیص بخشی از درآمد حاصل از صادرات

🔸منابع خارجی
1. روش‌ های قرضی(استقراضی)

 تامین مالی شرکتی ، تامین مالی پروژه‌ ای (فاینانس)

2. روش‌ های غیرقرضی (سرمایه ‌گذاری)
سرمایه‌ گذاری مستقیم خارجی
سرمایه ‌گذاری غیرمستقیم خارجی

تفاوت فاینانس و یوزانس و ریفاینانس

تفاوت فاینانس و یوزانس و ریفاینانس

تفاوت فاینانس و یوزانس و ریفاینانس

این 3 قراردادی که گفته شد جزو قراردادهایی هستند که در زمینه تجارت بین ‌الملل دارای مزایا و کاربرد های فراوانی می باشند. در واقع، هر کدام، به نوعی روش تأمین مالی به شمار می آیند؛ اما در ماهیت کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.

قرارداد فاینانس همان طور که گفتیم یک روش تأمین سرمایه مالی است که از طریق های متفاوتی صورت می گیرد. مانند شرکت‌ها و سرمایه‌ گذاران خارجی و داخلی. برای مثال، برای ساخت راه‌ آهن برای متصل کردن چند استان کشوربه یک دیگر، دولت نیازمند پول فراوانی می باشد. پس سرمایه لازم را باید از طریق انعقاد قرارداد تامین مالی با یک شرکت خارجی مانند آلمان تأمین کند.

البته این را هم در نظر بگیرید که دولت نیز می تواند برای پروژه عمرانی از سرمایه‌گذاران داخلی کشور بهره بگیرد. به طور کلی، قرارداد تأمین مالی یا فاینانس، معمولا در پروژه ‌های بلند مدت مورد استفاده قرار می گیرند که مدت زمان بازپرداخت آن طولانی ‌مدت مثل 15 سال می باشند.

🔸قرارداد ریفاینانس (Refinanc)

ریفاینانس، در مقایسه با فاینانس جزئیات کاملا متفاوت ‌تری دارد. اما معمولا تاجران از قرارداد ریفاینانس برای تأمین مالی پروژه ‌های کوتاه‌ مدت خود استفاده می ‌کنند. مدت‌ زمان استفاده از تسهیلات این قرارداد، حداکثر یک سال و نرخ سود آن، در مقایسه با قرارداد تأمین مالی فاینانس کمتر است.

🔸قرارداد یوزانس (Usance)

یوزانس از نظر لغتی به معنای مهلت برای پرداخت می باشد که در روابط تجاری بین ‌الملل، به شکل خاص و منحصر به فردی تنظیم می‌شود. این نوع قرارداد تأمین مالی، شرکتی که نیازمند تجهیزات و سرمایه مالی است، به شرکت تأمین ‌کننده برات مدت ‌دار می ‌دهد.

نمونه قرارداد تامین مالی

طرفین قرارداد

این قرارداد در تاریخ ………… فی مابین شرکت ……….. به شماره ثبت ……….. به نمایندگی و امضاء مجاز ………….. به عنوان …………….. به آدرس …………………………………………. که من‌ بعد در این قرارداد کارگزار نامیده می‌شود از یک طرف و شرکت …………… به شماره ثبت ………… با نمایندگی و امضا مجاز …………. به عنوان مدیر عامل و عضو هیئت مدیره و ……………. به عنوان عضو هیئت مدیره به آدرس ………………………………………… که من‌ بعد دراین قرارداد طرف دوم نامیده می‌ شود از سوی دیگر منعقد گردید و طرفین با امضاء این قرارداد ملزم به اجرای مفاد آن می‌ باشند.

تبصره- آدرس مذکور اقامتگاه طرفین است و آنها مکلفند در صورت تغییر آدرس، حداکثر ظرف مدت 48 ساعت دیگری را از تغییر آدرس مطلع نمایند در غیر این صورت کلیه اوراق و  اخطاریه‌ ها به آدرس فوق‌ الذکر ارسال و ابلاغ شده تلقی خواهد شد.

 

ماده 2 – موضوع قرارداد

موضوع قرارداد عبارت است از ارائه خدمات تامین‌ مالی به مبلغ ………………….. ريال مشتمل بر شناسایی و معرفی، مذاکره، تحصیل توافقات تا مرحله عقد قرارداد سرمایه‌گذاری و تسهیلات و واریز وجه به حساب طرف دوم.

تبصره- روش تامین مالی مورد نظر طرفین عبارت است از اخذ وام و تسهیلات بانکی داخلی و یا تامین منابع از اشخاص حقیقی یا حقوقی سرمایه‌گذار مانند موسسات مالی و اعتباری و شرکت‌ های سرمایه‌گذاری در چهار چوب قوانین و مقررات جاری جمهوری اسلامی ایران و با نرخ سود سالانه……………. درصد.

 

ماده 3 – تعهدات کارگزار

1-3- شناسایی، جذب و تحصیل توافقات سرمایه‌گذاران به منظور اعطاء تسهیلات و سرمایه‌گذاری برای طرف دوم.

2-3- مکاتبه و مذاکره با بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری و اشخاص سرمایه‌‌ گذار اعم از حقیقی و حقوقی و تحصیل موافقت لازم.

3-3- مکاتبه و مذاکره با مراجع اداری ذیربط جهت تهیه مقدمات موضوع قرارداد.

4-3- برگزاری نشست با نمایندگان اشخاص حقیقی و یا حقوقی تسهیلات دهنده جهت جلب نظر مساعد ایشان.

5-3- پیگیری موضوع تا انعقاد قرارداد نهایی بین کارگزار و تسهیلات دهنده و واریز وجه و تامین منبع به حساب طرف دوم.

 

ماده 4 – تعهدات طرف دوم

1-4- تهیه و ارائه کلیه تضمین‌های مورد نظر تامین‌ کننده مالی اعم از ضمانت‌نامه بانکی، چک، سفته و وثیقه ملکی و پرداخت کلیه هزینه‌های مرتبط با این تضامین (مانند کارمزد صدور ضمانتنامه، هزینه تهیه سفته، هزینه توثیق و ترهین، تودیع سپرده نقدی و کلیه کسور قانونی متعلقه از قبیل مالیات و عوارض و …) که به تسهیلات تعلق می‌ گیرد بر عهده طرف دوم خواهد بود.

2-4- کلیه اطلاعات مدارک و اسنادی که از سوی کارگزار در ارتباط با موضوع این قرارداد مطالبه می‌شود باید ظرف مدت هفت روز از تاریخ اعلامی در اختیار وی قرار گیرد مسئولیت صحت و سقم اطلاعات ارائه شده متوجه طرف دوم خواهد بود.

3-4- طرف دوم متعهد است اصل و فرع وام دریافتی را بر اساس زمان‌ های مقرر شخص یا موسسه وام دهنده پرداخت نماید در غیر این صورت کلیه عواقب ناشی از تاخیر در پرداخت و ضرر و زیان‌ های احتمالی وارده بر عهده طرف دوم می‌ باشد.

4-4- پس از واریز وجه به حساب طرف دوم مسئولیت کارگزار خاتمه پذیرفته و هر گونه مسئولیت ناشی از روابط حقوقی بین طرف دوم و اعطاء کنندگان منابع مالی بر عهده طرف دوم خواهد بود.

 

ماده 5 – مدت قرارداد

مدت این قرارداد ……. شمسی از تاریخ ………. تا تاریخ …….. بوده و در صورت توافق طرفین قابل تمدید می‌ باشد.

تبصره- طرفین توافق دارند که بازپرداخت تسهیلات تا پایان مدت قرارداد بوده و در صورتی که مدت تسهیلات از سوی اشخاص یا بانک‌ها یا موسسات مالی کمتر از مدت قرارداد باشد کارگزار مقدمات تمدید آن را به مدت قرارداد فراهم خواهد نمود.

ماده 6 – حق الزحمه کارگزاری

طبق توافق صورت‌گرفته حق کارگزاری (حق الزحمه) کارگزار عبارتست از 1% از اصل مبلغ تسهیلات اعطایی که پس از اخذ تسهیلات یا تامین منابع مالی و واریز آن به حساب طرف دوم قابل پرداخت به کارگزار خواهد بود.

 

ماده 7 – تضمین

طرف دوم مکلف است از بابت تضمین حق‌ الزحمه قرارداد، تضمین مناسبی معادل 5/1 درصد حق‌ الزحمه تعیین شده را که مورد تائید کارگزار باشد، همزمان با انعقاد این قرارداد نزد کارگزار بسپارد که در صورت عدم پرداخت حق‌ الزحمه از طرف دوم، کارگزار می‌ تواند راساً نسبت به وصول حق‌ الزحمه و تمام یا بخشی از خسارت وارده از محل تضمین اقدام و به حساب خود منظور نماید.

 

ماده 8 – مرجع حل اختلاف

طرفین توافق نمودند در صورت بروز هرگونه اختلاف نظر در مفاد یا اجرای قرارداد، موضوع اختلاف را از طریق ارجاع امر به داوری حل و فصل نمایند. داور منتخب متعهد است حداکثر ظرف مدت یکماه از تاریخ ارجاع اختلاف اقدام به صدور رای نماید. به منظور این مهم باید به قوانین و مقررات موضوعه و عرف توجه کند و ضمن تفسیر قرارداد و چگونگی اجرای آن نوع تخلف و متخلف و میزان خسارت و نحوه جبران آن را تعیین کند. این رأی قطعی و لازم‌ الاجراست و طرفین حق هرگونه ایراد و اعتراض به آن را از خود سلب و ساقط نمودند.

تبصره- طرفین ضمن این قرارداد ………… با کد ملی …………………… را به عنوان داور مرضی‌الطرفین انتخاب نمودند و داور منتخب با امضاء ذیل این قرارداد قبول داوری نمود.

 

ماده 9 –قرارداد کارگزاری حاضر ضمن عقد خارج لازم منعقد شده و مفاد آن برای دو طرف لازم‌الاتباع می‌ باشد.

 

ماده 10 – تاریخ و محل انعقاد قرارداد

این قرارداد در تاریخ ……. در محل اقامتگاه قانونی طرف دوم منعقد و عندالزوم مراجع قضایی محل اقامت طرف دوم صلاحیت رسیدگی به موضوعات حقوقی و قضایی را خواهند داشت.

 

ماده 11 – نسخه های قرارداد

این قرارداد در 9 ماده و 2  تبصره در 2  نسخه تنظیم و بین طرفین مبادله گردید و هر دو نسخه در حکم واحد بوده و از تاریخ انعقاد قرارداد برای طرفین لازم‌الاجرا می‌ باشد.

امضاء کارگزار                                                                                

امضاء طرف دوم

 

نتیجه گیری

قرارداد تامین مالی یا فاینانس، امروزه نقش مهم و اساسی در توسعه و گسترش وضعیت اقتصادی کشور های در حال توسعه مانند ایران دارد. این قرارداد از اهمیت بالایی برخودار است و تنظیم آن کاملا پیچیده و دشوار می باشد.

پیشنهاد ما این است که کار خود را به متخصصین خبره در این زمینه بسپارید یا قبل از هر اقدامی از آنان مشورت های لازم را داشته باشید. شما می توانید برای پرسیدن و رفع ابهامات و سوالات خود به خرد جمعی مراجعه کنید و با مشاوران و متخصصان خبره ما در ارتباط باشید یا تنظیم قرارداد خود را کاملا به تیم حقوقی ما بسپارید و با خیالی آسوده به کار های دیگر خود بپردازید.

قدرت گرفته از گروه کاروداتیس

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *