قرارداد های BOT

قرارداد های BOT 

قرارداد های BOT که به قرارداد های ساخت، بهره‌ برداری و واگذاری نیز شناخته می شوند، یکی از انواع قرارداد های تجاری موجود می باشند. این نوع قرارداد با هدف آزاد سازی اقتصادی، جذب سرمایه های بین المللی و خارجی و بهره برداری از تکنولوژی نوین به وجود آمده اند که امروزه، به این دلایل مورد توجه و استقبال کشور های در حال توسعه و پیشرفته قرار گرفته است.

در قرارداد های BOT ساخت و استفاده پروژه مورد نظر، تا مدت زمان مشخص شده ای توسط شرکت پروژه قابل انجام می باشد. همچنین اقدامات لازم برای انتقال پروژه به کارفرما، بعد از گذشت مدت زمان مشخص و بعد از تحصیل درآمد لازم انجام می شود. مدل BOT روشی است که در آن بخش خصوصی برای ساخت و بهره برداری از زیر ساخت های عمومی سرمایه گذاری می کنند و پس از مدت مشخص، این زیر ساخت ها به دولت واگذار می شوند.

یکی از عامل اساسی عملکرد BOT تامین مالی می باشد. پروژه BOT یک امتیاز بزرگ، برای ساخت و بهره برداری از زیر ساخت های معین در شرایط معمولی، برای دولت محسوب می شود. این زیر ساخت ها شامل نیروگاه ها، فرودگاه ها، تونل و بزرگراه های عوارضی و … می باشند.

تعریف قرارداد های BOT

قرارداد ساخت، بهره‌ برداری و واگذاری یا BOT که مخفف (Build operate transfer) می باشد. این قرارداد یک نوع از قرارداد اقتصادی است که در یک طرف قرارداد دولت و سازمان های متولی اقتصاد است و در طرف دیگر آن، شرکت‌ های بخش خصوصی هستند.

شرکت‌ های بخش خصوصی باید متعهد شوند که سرمایه گذاری مورد نیاز این پروژه را متقبل شوند و در قبال آن از پروژه به مدت زمان مشخص بهره برداری کنند. در نهایت باید پروژه را به طور کامل به دولت تحویل دهند.

اهداف قرارداد های BOT

🔸 آشنایی بیشتر با ویژگی ‌های روش تأمین مالی پروژه‌ ای
🔸 آموزش مدیریت و راهبری پروژه‌ های BOT
🔸 آشنایی با روش ‌های تأمین مالی Project Finance
🔸 آشنایی با ساختار و مدیریت قرارداد های BOT

مخاطبان قرارداد های BOT

  • مدیران و کارشناسان شرکت‌ های موجود در بخش پروژه‌ های عمرانی، زیر ساختی و بین ‌المللی
  • مدیران و کارشناسان برنامه و بودجه وزارتخانه‌ ها، سازمان‌ ها و نهاد های دولتی
  • کارشناسان قرارداد های کارفرمایی و پیمانکاران
  • کارشناسان حوزه تأمین مالی نهاد های مالی
  • محققان و علاقه مندان به موضوعات تأمین مالی و مدیریت پروژه

انواع قرارداد های BOT

انواع قرارداد های BOT

✔️ قرارداد ساخت، تملک و بهره برداری BOO

قرارداد BOO یا (Build Own Operate) یکی از مدل های مشارکت بخش خصوصی و دولت است که در آن، یک شرکت خصوصی مسئولیت ساخت، تملک و بهره برداری از یک پروژه زیر ساختی را بر عهده می گیرد. به عبارت ساده تر، در این قرارداد، بخش خصوصی نه تنها پروژه را می سازد، بلکه مالک آن نیز می شود و برای مدت طولانی از آن بهره برداری می کند و این قرارداد در سه مرحله قابل انجام می باشد.

✔️ قرارداد ساخت، تملک، بهره برداری و واگذاری BOOT

در این قرارداد پس از ساخت، تملک و بهره ‌برداری های لازم، در نهایت پروژه را به کشور میزبان انتقال می دهند. این مدل قرارداد معمولا به ترتیب زیر قابل انجام می باشد:

  • ساخت یا Build: توسط شرکت خصوصی یا کنسرسیوم پروژه انجام می شود.
  • تملک یا Own: پس از تکمیل و اتمام پروژه، شرکت خصوصی مالکیت موقتی پروژه را در اختیار دارد و تا این مدت زمان مشخص مالک آن می شود.
  • بهره‌ برداری یا Operate: شرکت خصوصی در مدت زمان تعیین شده از پروژه بهره‌ برداری و از آن کسب درآمد می‌ کند. در این امر، معمولا شرکت خصوصی از کاربران خدمات هزینه دریافت می کنند یا این بهره برداری از طریق حمایت ‌های دولتی انجام می ‌شود.
  • انتقال یا Transfer: در پایان دوره قرارداد، مالکیت پروژه از شرکت خصوصی به دولت منتقل می ‌شود.

✔️ قرارداد ساخت، اجاره یا رهن و واگذاری BIT

قراداد های سرمایه گذاری دو جانبه یا BIT که مخفف (Bilateral Investment Treaty) می باشد. یک توافق نامه بین المللی، که بین دو کشور منعقد می شود. هدف اصلی این قرارداد ها، ایجاد یک چارچوب قانونی امن و پایدار برای سرمایه گذاری های مستقیم خارجی است.

به عبارت دیگر، BIT به شرکت ها و سرمایه گذاران این اطمینان را می دهند که سرمایه گذاری آن ها در کشوری دیگر، تحت حمایت قانونی و قضایی قرار دارد.

✔️ قرارداد ساخت، واگذاری آنی BT

قرارداد BT یا (Build Transfer) یکی از انواع قرارداد های مشارکت بخش خصوصی و دولت است که در آن بخش خصوصی مسئولیت ساخت یک پروژه زیر ساختی را بر عهده می گیرد و پس از اتمام ساخت، آن را به دولت یا یک نهاد عمومی دیگر واگذار می کند. در این نوع قرارداد، بخش خصوصی مالکیت پروژه را حفظ نمی کند و تنها پاداش ساخت آن را دریافت می کند.

✔️ قرارداد ساخت، واگذاری و بهره برداری BTO

قرارداد ساخت، واگذاری و بهره برداری BTO یا (Build Transfer Operate) یکی از انواع قرارداد های مشارکت بخش خصوصی و دولت است که در آن یک شرکت خصوصی مسئولیت ساخت و انتقال یک پروژه زیر ساختی به دولت را بر عهده می گیرد و سپس به مدت مشخصی آن را بهره برداری می کند.

  • ساخت یا Build
  • انتقال یا Transfer
  • بهره‌ برداری یا Operate

✔️ قرارداد طراحی، ساخت، تامین مالی و بهره برداری DBFO

قرارداد طراحی، ساخت، تأمین مالی و بهره برداری DBFO یا (Design Build Finance Operate) یکی از انواع قرارداد های مشارکت بخش خصوصی و دولت است که در آن یک شرکت خصوصی مسئولیت طراحی، ساخت، تأمین مالی و بهره برداری از یک پروژه زیر ساختی را بر عهده می گیرد.

در این نوع قرارداد، بخش خصوصی به عنوان یک سرمایه گذار و پیمانکار عمل می کند و تمام مراحل یک پروژه را از ابتدا تا انتها مدیریت می کند.

  • طراحی یا Design
  • ساخت یا Build
  • تامین مالی یا Finance
  • بهره‌ برداری یا Operate

✔️ قرارداد طراحی، احداث، مدیریت مالی و تامین مالی DCMF

قرارداد طراحی، احداث، مدیریت مالی و تأمین مالی DCMF یا (Design Construct Manage Finance) نوعی قرارداد پیچیده و جامع در حوزه پروژه های زیر ساختی است که در آن یک شرکت خصوصی مسئولیت طراحی، احداث، مدیریت مالی و تامین مالی یک پروژه را بر عهده می گیرد. این قرارداد در واقع، ترکیبی از چندین قرارداد رایج دیگر مانند BOT و DBFO است.

  • طراحی یا Design
  • ساخت یا Construct
  • مدیریت یا Manage
  • تامین مالی یا Finance

✔️ قرارداد نوسازی، تملک، بهره برداری و واگذاری MOT

قرارداد نوسازی، تملک، بهره برداری و واگذاری MOT یا (Modernize Operate Transfer) نوعی قرارداد مشارکت بین بخش خصوصی و دولت است که در آن یک شرکت خصوصی مسئولیت نوسازی، تملک، بهره برداری و واگذاری  یک پروژه زیر ساختی موجود به دولت را بر عهده می گیرد.

  • نوسازی یا Modernize
  • بهره‌ برداری یا Operate
  • انتقال یا Transfer

✔️ قرارداد بازسازی، تملک و بهره برداری ROO

قرارداد بازسازی، تملک و بهره برداری ROO یا (Renovation Ownership Operation) یکی از انواع قرارداد های مشارکت بخش خصوصی و دولت است که در آن بخش خصوصی مسئولیت بازسازی، تملک و بهره برداری از یک دارایی یا زیر ساخت موجود را بر عهده می گیرد.

به عبارت ساده تر، در این قرارداد یک شرکت خصوصی یک دارایی قدیمی یا فرسوده را خریداری کرده، آن را بازسازی و نوسازی می کند و سپس به مدت زمان مشخصی از آن بهره برداری می کند.

ویژگی ‌های قرارداد های BOT  

ویژگی‌ های اساسی و مهم قرارداد های BOT را می‌ توان به شکل زیر شرح داد:

  1. دولت حق بهره برداری از یک پروژه اقتصادی را به کنسرسیوم واگذار می کند.
  2. امتیاز بهره‌ برداری کوتاه مدت یا بلند مدت از پروژه های دولتی به کنسرسیوم ها واگذار می شود.
  3. کنسرسیوم عهده دار تامین مالی پروژه از طریق روش های متنوع می باشد.
  4. کنسرسیوم عهده دار طراحی، تامین تجهیزات و مواد اولیه و اجرای کلیه مراحل ساخت و راه اندازی پروژه است.
  5. کنسرسیوم مسئول بهره‌ برداری از پروژه را در مدت زمان معین بر عهده دارد.
  6. کنسرسیوم از طریق راه های متفاوتی مانند راه فروش کالا و خدمات حاصله از بهره‌ برداری پروژه، اصل سرمایه، بهره‌ های متعلقه و سود خود را بازیافت می ‌کند.
  7. پس از اتمام مدت زمان معین برای بهره ‌برداری، پروژه به ‌طور کامل به دولت منتقل می‌ شود.
  8. کنسرسیوم باید در طول بهره‌ برداری و تا زمان تحویل پروژه، آن را قابل ‌استفاده نگه‌ دارد. همچنین باید تعمیرات یا اصلاحات لازم را با ‌هزینه‌ خود انجام دهد. در نهایت پروژه در زمان تحویل از نظر فنی باید سالم و قابل‌ بهره‌ برداری باشد.
مراحل قرارداد های BOT

مراحل قرارداد های BOT

مراحل قرارداد های BOT  

معمولا قرارداد های BOT در 8 مرحله انجام می شوند که در این بخش هر یک از آنها را خواهیم گفت:

۱–  تصمیم گیری جهت شروع طرح و واگذاری به بخش خصوصی

۲–  اعلامیه مناقصه توسط دولت

۳–  برپایی مناقصه

۴–  بررسی پیشنهاد ها و انتخاب کنسرسیوم

۵-  اجرای فرایند های لازم برای شروع طرح

۶–  اجرای طرح

۷– بهره برداری

۸–  انتقال طرح به دولت

مزایای قرارداد های BOT

مزایای قرارداد های BOT

مزایا قرارداد های BOT  

✅ کاهش ریسک های مرتبط با خطرات احتمالی

✅ کاهش هزینه

✅ عدم دادن مالکیت کامل به بخش خصوصی

✅ حمایت از بخش صنعتی کشور

معایب قرارداد های BOT

معایب قرارداد های BOT

معایب قرارداد های BOT  

❌ پیچیدگی

❌ سنگین بودن تعهدات پروژه های BOT برای بخش خصوصی

❌ کامل پرداخته نشدن به مباحث زیست محیطی و شهرسازی

❌ مشکلات در پایان قرارداد

کاربرد قرارداد های BOT  

قرارداد های BOT در طرح ‌های اقتصادی گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به کاربرد آن می پردازیم:

🔹 بزرگراه‌ ­ها

🔹 راه آهن، کشتیرانی، راه­‌ های آبی و تجهیزات مرتبط

🔹 بنادر

🔹 فرودگاه­‌ ها

🔹نیروگاه­‌، برق رسانی و تجهیزات مرتبط

🔹 مخابرات

🔹 آبیاری

🔹 تاسیسات آب و فاضلاب

🔹تاسیسات بنیادین آموزشی و درمانی

🔹بهبود و احیای زمین های کشاورزی

🔹 طرح­‌ های عظیم صنعتی

🔹 بازار و کشتارگاه ­‌ها

🔹آب انبار­ ها 

🔹ایجاد و تجهیز دریاچه­‌ های مصنوعی برای ماهیگیری

🔹فعالیت ­‌های مرتبط برای حفاظت از محیط زیست و خاک

نمونه قرارداد های BOT  

بسمه تعالی

با در نظر گرفتن قانون سرمایه‌گذاری خارجی کشور A که در تاریخ . . . . . . . . .  توسط مجلس ملی کشور A به تصویب رسیده و در تاریخ . . . . . . . . .  اصلاح و تکمیل‌ شده است و با در نظر گرفتن آیین‌ نامه اجرایی شماره . . . . . . . . .  مورخ . . . . . . . . .  کشور A در خصوص مقررات اجرایی و تفصیلی قانون سرمایه‌گذاری خارجی کشور A و با در نظر گرفتن تصویب‌نامه شماره . . . . . . . . .  مورخ . . . . . . . . .  دولت کشوردر خصوص تشویق سرمایه‌گذاری از طریق ساخت، بهره‌برداری و انتقال (BOT) و سایر مقررات قانونی، این قرارداد به شرح ذیل منعقد می‌ گردد.

طرفین قرارداد شامل:

طرف (الف): . . . . . . . . .  به یک نهاد ذیصلاح دولت کشور A اطلاق می‌ شود .

طرف (ب): . . . . . . . . . به شرکتی اطلاق می‌ شود که مطابق با قانون . . . . . . . . .  تشکیل و در . . . . . . . . .  ثبت‌شده است و آقای / خانم . . . . . . . . .  نماینده قانونی او است که تبعه کشور . . . . . . . . .  می‌ باشد .

بدین‌ وسیله توافق نمودند که از طریق قرارداد بی. او. طی یک پروژه سرمایه‌گذاری را مطابق با شرایط و مقررات زیر اجرا نمایند.

 

ماده 1. اهداف اجرای پروژه

بدین‌ وسیله طرفین توافق نمودند که طرف (ب) مجاز گردد که پروژه . . . . . . . . . . . . . . . . . . (پروژه) را مطابق با مشخصات فنی مذکور در پیوست (الف) قرارداد اجرا نماید. جهت انجام فعالیت‌ های اقتصادی مربوط، طرف (ب) نسبت به استفاده از کل پروژه حق مالکیت و استفاده خواهد داشت .

 

ماده 2. تعهدات طرف (ب)

از طریق شرکت بی . او . طی و با این قید که کلیه هزینه‌ ها و خطرات به عهده او است، طرف (ب) باید:

2-1- طراحی و ساخت پروژه را مطابق با مشخصات مذکور در پیوست (الف) که به قرارداد پیوست شده انجام دهد .

2-2- جهت بهره‌ برداری کل پروژه را در مدت قرارداد تملک نماید .

2-3- بهره‌ برداری و نگهداری از پروژه را در مدت قرارداد مطابق با قوانین و مقررات مربوط و مفاد قرارداد و سایر توافقات انجام‌ شده به عهده گیرد .

2-4- در صورت انقضای مدت قرارداد، کل پروژه و کلیه اموال مربوط را بدون اخذ خسارت به دولت یا نهاد های ذیصلاح دولتی منتقل نماید .

2-5- کلیه منابع مالی لازم جهت اجرای پروژه را تأمین نماید .

2-6- کلیه تعهدات مالی در قبال دولت کشوررا به تفصیلی که در مجوز سرمایه‌ گذاری مشخص‌ شده انجام دهد .

 

ماده 3. تعهدات طرف (الف)

طرف (الف) باید:

3-1- کلیه مقدمات و شرایط لازم را در کشور میزبان برای این‌ که طرف (ب) و شرکت بی . او. طی بتواند تعهدات مقرر در قرارداد را انجام دهد فراهم سازد .

3-2- مسئولیت پاکسازی محل پروژه را به هزینه طرف (ب) جهت تأمین شرایط لازم برای ساخت و اجرای پروژه مطابق با جدول مورد توافق تقبل نماید .

3-3- به شرکت بی . او . طی در استخدام نیرو های بومی و مشارکت در ساخت پروژه و بهره‌ برداری از آن کمک و مساعدت نماید.

3-4- تضمین نماید که تجار کشور A قرارداد های لازم جهت خرید محصولات ارائه‌ شده توسط شرکت بی . او . طی را برای کل مدت قرارداد مطابق با شرایط و مقررات این قرارداد منعقد می‌ نمایند .

 

ماده 4. مدت قرارداد

این قرارداد تا . . . . . . . . . . . . . . . . . .  (روز) . . . . . . . . .  (ماه) . . . . . . . . . (سال) . . . . . . . . .  معتبر خواهد بود مگر این‌ که قرارداد قبل از آن مدت مطابق با شرایط مذکور در این قرارداد فسخ شود .

 

ماده 5. تأیید قرارداد

در ظرف . . . . . . . . .  روز از زمان امضای قرارداد، طرفین باید این قرارداد را به همراه اساسنامه شرکت بی.او. طی، گزارش توجیه اقتصادی پروژه و سایر اسناد و مدارک حقوقی به کمیته دولتی همکاری و سرمایه‌ گذاری را جهت اخذ مجوز سرمایه‌ گذاری تسلیم نماید .

در ظرف . . . . . . . . .  ماه بعد از امضای قرارداد، اگر کمیته دولتی همکاری و سرمایه‌گذاری از اعطای مجوز سرمایه‌ گذاری خودداری نماید، یا مجوز اعطایی کمیته دولتی همکاری و سرمایه‌ گذاری نتواند درخواست‌ های طرفین را تأمین نماید، طرفین از کلیه تعهدات مندرج در این قرارداد آزاد خواهند شد و هیچ‌یک از طرفین در هزینه‌ های طرف دیگر که قبلاً انجام‌شده شریک نخواهد شد .

 

ماده 6. جداول ساخت و تکمیل پروژه

بعد از اخذ مجوز سرمایه‌ گذاری، طرف (ب) خود را به ساخت پروژه متعهد می‌ سازد و باید پروژه را مطابق با مراحل زمانی ذیل اجرا نماید:

1. مطالعات مقدماتی و سایر بررسی‌ های مقدماتی . . . . . . . . .  ماه .

2. طراحی پروژه . . . . . . . . .  ماه .

3. انتشار آگهی مناقصه جهت ساخت و نصب پروژه . . . . . . . . .  ماه .

4. انتشار آگهی مناقصه جهت خرید تجهیزات . . . . . . . . .  ماه .

5. ساخت پروژه . . . . . . . . .  ماه .

6. راه‌ اندازی پروژه . . . . . . . . .  ماه .

7. تکمیل ساخت کل پروژه . . . . . . . . .  ماه .

اگر به دلیل فورس ماژور به نحوی که در این قرارداد مقرر شده است ظرف قرارداد در اجرای قرارداد مطابق با جدول فوق تأخیر نماید، طرف (ب) از مسئولیت ناشی از تأخیر آزاد خواهد شد ولی باید موضوع را به‌ صورت مکتوب به طرف (الف) اطلاع دهد و ضمن بیان فورس ماژور تأییدیه مقامات محلی را به همراه دلایل لازم مبنی بر این‌ که در حد توان جهت مقابله با اثرات فورس ماژور اقدام نموده ارائه نماید .

 

ماده 7. استفاده هم‌زمان از محل پروژه

1. طرفین قرارداد موافقت می‌ نمایند که مطابق با نقشه پیوست محل پروژه را با هماهنگی لازم مشترکاً مورد استفاده قرار دهند .

2. طرف (ب) مسئول کلیه هزینه‌ های مرتبط با استفاده از محل پروژه به شرح مذکور در قرارداد خواهد بود .

 

ماده 8. مناقصه ساخت

طرفین قرارداد موافقت می‌ نمایند که اجرای پروژه بر اساس مناقصه به شرح مذکور در این قرارداد به پیمانکاران فرعی واگذار شود (در اینجا نحوه انجام مناقصه، نحوه انتخاب پیمانکار و مذاکرات مستقیم و غیره باید به‌ صورت تفصیلی بیان شود.)

مناقصه باید در کشور A و به‌ صورت رقابتی از بین شرکت‌ هایی انجام شود که صلاحیت فنی آن‌ ها مورد تأیید قرار گرفته است .

طرف (ب) باید شرایط انجام مناقصه را معین نموده و موافقت طرف (الف) را قبل از انتشار آگهی اخذ نماید . لیست شرکت‌ هایی که جهت مناقصه دعوت می‌ شوند باید توسط طرفین مورد توافق قرار گیرد .

طرفین قرارداد باید یک کمیسیون مناقصه را که دارای تعداد . . . . . . . . . عضو می‌ باشد تشکیل دهند . طرف (الف) باید تعداد . . . . . . . . .  عضو و طرف (ب) باید تعداد . . . . . . . . .  عضو برای کمیته مزبور انتخاب نماید.

 

ماده 9. خرید مواد، وسایل و تجهیزات

خرید مواد و تجهیزات به شیوه زیر انجام می‌ شود:

در مورد خرید هایی که ارزش آن‌ها از . . . . . . . . .  دلار آمریکا کمتر باشد ـ طرف (ب) حق دارد به نظر خود تصمیم گیرد با این قید که خرید کالا هایی موجود در بازار کشور A به شرط دارا بودن قیمت و مشخصات فنی مشابه اولویت داشته باشند .

در مورد خرید هایی که ارزش آن‌ها بین . . . . . . . . .  دلار آمریکا و . . . . . . . . .  دلار آمریکا باشد، طرف (ب) بعد از اخذ موافقت کتبی طرف (الف) به خرید مبادرت می‌ نماید .

در مورد خرید هایی که ارزش آن‌ ها از . . . . . . . . .  دلار آمریکا فراتر رود، خرید باید از طریق مناقصه عمومی و به شیوه رقابت به شرحی که در ماده 8 بیان‌شده است انجام شود .

 

ماده 10. به اجرا در آوردن پروژه

قبل از به اجرا کردن پروژه، طرفین یک هیأتی را به نام کمیته ناظر پروژه تشکیل می‌ دهند که شامل تعداد . . . . . . . . .  عضو خواهد بود که طرف (الف) تعداد . . . . . . . . .  عضو و طرف (ب) تعداد . . . . . . . . .  عضو انتخاب می‌ کند. وظایف مشخص کمیته ناظر پروژه و روش کاری آن متعاقباً توسط طرفین مورد توافق قرار می‌ گیرد، پروژه تنها زمانی رسماً به اجرا در می‌ آید که کمیته ناظر پروژه مجوز انجام آن را به‌ صورت مکتوب صادر نماید .

 

ماده 11. اجرا و مدیریت پروژه

11-1- طرف (ب) از طریق شرکت بی.او. طی . وظایف مربوط به مدیریت، مالکیت، اجرا و امور اقتصادی پروژه را در مدت قرارداد انجام می‌ دهد. فروش و بازاریابی محصولات (خدمات) پروژه در چهارچوب این قرارداد باید به روش‌ های زیر انجام گیرد؛ مثلاً این‌که به طور عمده‌ فروشی و مطابق با قراردادی که امضا شده به یک شرکت کشور A فروخته شود و یا مستقیماً به دست مصرف‌ کنندگان برسد .

11-2- سقف قیمت فروش محصولات و یا هزینه ارائه خدمات در طول مدت قرارداد به شرح زیر تعیین می‌ شود. در اینجا سقف قیمت محصولات به طور مشخص تعیین می‌ گردد .

11-2-1- طرف (ب) حق دارد به تصمیم خود و بدون نیاز به اخذ رضایت طرف (الف) قیمت محصولات و هزینه خدمات را از سقف قیمت مذکور در بند فوق کاهش دهد. مشروط به این‌ که این کاهش منجر به تغییر و یا تعدیل در شرایط قراردادی نشود .

11-2-2- در صورت تغییر در قیمت‌ های بازار، طرف (ب) حق دارد به تصمیم خود و بدون نیاز به اخذ موافقت قبلی طرف (الف) قیمت‌ ها را حداکثر تا 10 درصد از سقف مقرر در فوق افزایش دهد، ولی دلایل این افزایش باید فوراً به طرف (الف) ابلاغ شود. در صورتی که دلایل ارائه‌شده توسط طرف (ب) غیرمعقول باشد، طرف (الف) حق دارد از طرف (ب) تقاضا کند که قیمت را مجدداً تعدیل نموده و آن را به یک سقف معقولی برساند و طرف (ب) باید این درخواست را رعایت نماید .

11-2-3- هرگونه افزایش قیمت فراتر از 10 درصد باید قبل از اعمال مورد موافقت طرف (الف) قرار گیرد .

 

ماده 12. انتقال اموال

در زمان انقضای مدت قرارداد به شرحی که در ماده 3 این قرارداد، طرف (ب) موظف است تا کلیه دارایی‌ های و اموال پروژه را مجاناً و به هزینه خود به طرف (الف) و یا به سازمانی که توسط طرف (الف) مشخص می‌ شود منتقل نماید تا اجرا و بهره‌ برداری از پروژه به‌ صورت ثابت و عادی به نحوی تضمین شود که حداقل تا . . . . . . . . .  درصد از پروژه مطابق با شرایط قبل از انتقال تحقق پیدا کند .

این دارایی‌ ها و اموال از جمله شامل ساختمان‌ ها و تجهیزات منصوبه در آن‌ ها، تجهیزات فنی، تجهیزات اداری، وسایل حمل‌ و نقل به همراه قطعات یدکی برای جایگزین کردن آن قطعات به مدت . . . . . . . . .  ماه می‌ باشد.

حداقل 12 ماه قبل از انقضای مدت قرارداد، طرفین یک کمیته تصفیه جهت انتقال پروژه تشکیل می‌ دهند که این کمیته دارای تعداد . . . . . . . . .  عضو می‌ باشد که از طرف (الف) تعداد . . . . . . . . .  عضو و از طرف (ب) تعداد . . . . . . . . .  عضو انتخاب خواهند کرد .

کمیته تصفیه یک لیست از تجهیزات و وسایل مورد نیاز جهت تعمیر، تجهیزات و مواد اضافی و قطعات یدکی را که طرف (ب) قبل از انقضای مدت قرارداد و قبل از پایان مسئولیت‌ های خود باید تأمین نماید تهیه می‌ کند .

حداقل سه ماه قبل از انقضای مدت قرارداد، کمیته تصفیه باید اقدامات لازم برای تصفیه قرارداد را انجام داده و موضوع را برای اخذ تصمیم در خصوص اتمام اعتبار مجوز پروژه به کمیته دولتی همکاری و سرمایه‌گذاری تسلیم نماید .

 

ماده 13. فسخ قرارداد

قبل از این‌ که مدت زمان مقرر در ماده 3 این قرارداد منقضی گردد، این قرارداد ممکن است در موارد زیر فسخ گردد:

13-1- در صورت تحقق فورس ماژور به نحوی که طرفین و یا یکی از آن‌ها قادر نباشد تعهدات مندرج در این قرارداد را اجرا نماید .

13-2- طرفین توافق نمایند که قرارداد قبل از موعد فسخ شده و هر کدام از طرفین طرف دیگر را از تعهدات خود بری سازد .

13-3- شرکت بی.او. طی خسارات جدی دیده و قادر نباشد که فعالیت‌های اقتصادی خود را ادامه دهد .

13-4- یکی از طرفین به نحوی مؤثر تعهداتی را که در این قرارداد مقرر شده است نقض نماید به نحوی که ادامه اجرای قرارداد غیر ممکن شود .

13-5- کمیته دولتی همکاری و سرمایه‌گذاری، دادگاه یا یک مقام قضایی ذیصلاح نسبت به فسخ قرارداد اتخاذ تصمیم کند .

ماده 14. تمدید قرارداد

14-1- در صورت نیاز حداقل 12 ماه قبل از انقضای مدت زمان قرارداد، طرفین ممکن است توافق نمایند که مدت زمان قرارداد را تمدید نمایند و شرایط ضروری جهت استمرار اجرای قرارداد در زمان تمدید شده را که فراتر از مدت زمان مقرر در ماده 3 این قرارداد می‌ باشد مشخص نمایند .

14-2- در صورتی تمدید قرارداد معتبر است که این تمدید به‌ صورت مکتوب و حداقل شش ماه قبل از انقضای قرارداد به تأیید کمیته دولتی همکاری و سرمایه‌گذاری رسیده باشد .

14-3- در صورت که طرفین نسبت به تمدید قرارداد توافق ننمایند و یا کمیته دولتی همکاری و سرمایه‌ گذاری از تأیید آن خودداری نماید، قرارداد سر موعد منقضی خواهد شد و نحوه حل و فصل موضوعات باقیمانده مطابق با ماده 12 این قرارداد به عمل خواهد آمد .

 

ماده 15. شرکت بی.او. تی

15-1- در چهارچوب این قرارداد، طرفین توافق می‌ نمایند که طرف (ب) به هزینه خود باید شرکت بی.او. طی. را جهت اجرای پروژه تشکیل دهد .

15-2- طرف (ب) خود را متعهد می‌ سازد که منابع مالی، تکنولوژی و تخصص لازم را که شرکت بی.او. طی جهت اجرای کامل تعهدات طرف (ب) بدان نیازمند است تأمین نماید و در چهارچوب این قرارداد نسبت به اعمال شرکت بی.او. طی در مقابل طرف (الف) مسئول است .

15-3- شرکت بی.او. طی که یک شرکت . . . . . . . . .  است (شرکتی که صد در صد خارجی است یا یک شرکت مشترک سرمایه‌گذاری است), دارای شخصیت حقوقی بوده و به‌صورت یک شرکت با مسئولیت محدود سهامداران به شرح مقرر در مقررات کشور A عمل خواهد بود .

15-4- مشخصات تفصیلی شرکت بی او. طی مطابق با اساسنامه شرکت خواهد بود که به این قرارداد پیوسته است .

15-5- شرکت بی.او. طی مسئول اجرای کامل تعهدات طرف (ب) خواهد بود که در این قرارداد و اساسنامه شرکت مقرر شده است .

 

ماده 16. حل و فصل اختلافات

کلیه اختلافات حاصله در نتیجه اجرای این قرارداد ابتدا باید از طریق مذاکره و سازش بین طرفین حل و فصل شود. در صورتی که پس از انجام مذاکرات، اختلاف حل و فصل نشود، موضوع جهت اتخاذ تصمیم به داوری ارجاع می‌ شود. تصمیم هیأت داوری نهایی تلقی شده و طرفین موظف به اجرای آن خواهند بود .

 

ماده 17. زبان قرارداد

این قرارداد به زبان کشور A و (یک زبان رایج خارجی دیگر) نوشته شده است. هر دو نسخه کشور A و . . . . . . . . .  (زبان خارجی دیگر) دارای اعتبار برابر هستند .

 

ماده 18. اصلاحیه و الحاقیه به قرارداد

از طریق توافق طرفین ممکن است شرایطی به قرارداد الحاق شود و یا شرایط قرارداد تغییر یا تعدیل شود. کلیه الحاقیه ­ها و تغییر و تعدیل‌ ها زمانی لازم‌ الاجرا می‌ شوند که کمیته دولتی همکاری و سرمایه‌گذاری به‌ صورت مکتوب آن‌ ها را تأیید نماید.

 

ماده 19. شرایط لازم‌ الاجرا شدن قرارداد

این قرارداد زمانی لازم‌ الاجرا می‌ شود که کمیته دولتی همکاری و سرمایه‌گذاری مجوز پروژه را صادر نموده و قرارداد را مورد تأیید قرار دهد و اجازه دهد که شرکت بی.او. طی تشکیل شود . نسبت به کلیه شرایطی که به اجرای این پروژه بی.او. طی مرتبط بوده و به طور مشخص و روش در این قرارداد بدان اشاره نشده است، مطابق با قوانین و مقررات لازم‌ الاجرای دولت کشورعمل خواهد شد .

این قرارداد در . . . . . . . . .  روز . . . . . . . . .  ماه . . . . . . . . .  سال . . . . . . . . .  امضاء شد .

از طرف (الف) . . . . . . . . .  (نام کامل و مهر)

از طرف (ب) . . . . . . . . .  (نام کامل و مهر)

 

سخن آخر

قرارداد های BOT به عنوان یکی از مدل های مشارکت بخش خصوصی و دولت، نقش مهمی در توسعه زیر ساخت ها و اقتصاد بسیاری از کشور ها ایفا می کنند. این قرارداد ها با انتقال ریسک های مالی و اجرایی پروژه ها به بخش خصوصی، به دولت امکان این را می دهند تا با استفاده از منابع محدود خود، به تعداد بیشتری از پروژه های زیر ساختی دست یابند.

اگر هم چنان ابهام یا نیاز دارید که بیشتر در این زمینه اطلاعات کسب کنید، می توانید به خرد جمعی مراجعه کنید و از متخصصان و مشاوران خبره ما بهره ببرید. کارشناسان خرد جمعی، آماده هرگونه مشاوره و راهنمایی در زمینه های امور بانکی، تجارت و بازرگانی به شما هستند.

قدرت گرفته از گروه کاروداتیس

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *