در دنیای پرشتاب تجارت الکترونیک اصطلاحات و مفاهیم جدیدی به طور مداوم پدیدار می شوند. B2B یکی از انواع اصلی این تجارت است که با گسترش حوزه کاری تجارت‌ها به وجود آمده و در بازاریابی سابقه‌ی طولانی ای دارد اما B2B دقیقاً به چه معناست؟ و چگونه می تواند به کسب و کار شما کمک کند؟

B2B چیست؟

مدل کسب و کار به کسب و کار B2B (Business to Business) به معاملات و تعاملات بین دو یا چند شرکت اشاره دارد. تقریباً تمام تجارت B2B در اینترنت به عنوان تجارت الکترونیک انجام می‌شود. این نوع تجارت می‌تواند شامل طیف وسیعی از فعالیت‌ها باشد، از جمله:

فروش محصولات یا خدمات از یک شرکت به شرکت دیگر
ایجاد مشارکت‌های استراتژیک بین شرکت‌ها
تبادل اطلاعات و دانش بین شرکت‌ها

مزایای B2B

مزایای B2B

بازار B2B در مقایسه با B2C مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معاملات بزرگ‌تر، سود بیش‌تر

یک شرکت B2B می‌تواند فروش B2B را با تعداد کم‌تری از معاملات با ارزش بالا در مقایسه با یک شرکت B2C افزایش دهد، که ممکن است برای سوددهی به هزاران یا حتی میلیون‌ها فروش فردی نیاز داشته باشد.

  • مشتریان وفادار

یکی دیگر از تفاوت های کلیدی بین B2B و B2C این است که مشتریان B2B تمایل کمتری به تغییر فروشنده دارند، زیرا انجام این کار از نظر عملیاتی مخرب و گران است. برعکس، مشتریان B2C انگیزه کم‌تری برای وفادار ماندن به یک برند دارند مخصوصا اگر رقیب جایگزینی راحت‌تر، ارزان‌تر و جذاب‌تر باشد. در کسب و کار‌های اینترنتی به شدت شاهد این نوع رقابت هستیم که نیازمند داشتن خلاقیت و بازاریابی‌های مناسبی مثل بازاریابی چریکی است.

  • گزینه‌های متنوع ورود به بازار

شرکت‌های B2B می‌توانند شرکت‌ها را در بسیاری از صنایع و مناطق جغرافیایی مورد هدف قرار دهند و در نتیجه فرصت‌های بازار بزرگ‌تری ایجاد کنند. از طرف دیگر، آن‌ها می‌توانند در یک صنعت، مانند فناوری، تخصص داشته باشند و در آن جایگاه پیشرو شوند.

  • چرخه‌های خرید قابل پیش‌بینی‌تر

مشتریان تجاری معمولاً در عادات خرید خود نسبت به مصرف کنندگان سازگارتر هستند. یک بیمارستان همیشه نیاز دارد که به طور مرتب کاتتر و سرنگ خود را مجدداً ذخیره کند، در حالی که بسیاری از تصمیمات خرید مصرف کنندگان می تواند با تاخیر و غیر قابل پیش‌بینی باشد.

  • تحویل سریع‌تر

 از آنجایی که ابزارهای تجارت الکترونیک B2B فرآیند فروش را برای فروشندگان کارآمد می‌کند، روند را برای خریداران تسریع می‌کند. سیستم‌های یکپارچه، شرکت‌های معامله‌کننده را قادر می‌سازند داده‌ها را در کانال‌ها همگام‌سازی کنند، تکمیل و به‌روزرسانی موجودی را خودکار کنند و سفارش‌های پیچیده را مدیریت کنند.

  • مدیریت سفارش داخلی

پلتفرم‌های تجارت الکترونیک مبتنی بر ابر به راحتی با پشتیبان سیستم‌های مدیریت سفارشات ادغام می‌شوند. این به فروشندگان B2B امکان می‌دهد تا موجودی سفارش و داده های مشتری را در هر کانال همگام کنند.

انواع مدل های B2B

انواع مدل های B2B

انواع مدل های B2B:

دو مدل اصلی برای تجارت B2B وجود دارد:

بازارهای عمودی:

این نوع بازارها بر روی یک صنعت یا بخش خاص تمرکز دارند و به خریداران و فروشندگان در آن صنعت کمک می‌کنند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. بازارهای عمودی معمولاً طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات را در یک مکان ارائه می‌دهند و ممکن است شامل ویژگی‌های اضافی مانند ابزارهای تحقیقاتی، اطلاعات مربوط به صنعت و انجمن‌های آنلاین باشند.

تولیدکنندگان در مقابل عمده فروشان نمونه خوبی از مدل عمودی B2B است.

بازارهای افقی:

این نوع بازارها طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات را از صنایع مختلف ارائه می‌دهند. بازارهای افقی معمولاً برای خریداران بزرگتر که به دنبال منابع متعددی در یک مکان هستند، مفید هستند. 

Alibaba: طیف گسترده‌ای از محصولات را از چین و سراسر جهان ارائه می‌دهد.
Amazon Business: طیف گسترده‌ای از محصولات را از طریق Amazon ارائه می‌دهد.
Dun & Bradstreet: اطلاعات مربوط به شرکت‌ها و فرصت‌های فروش را ارائه می‌دهد.

نمونه‌هایی از بازارهای افقی هستند.

مزایای بازارهای آنلاین B2B:

افزایش دسترسی

بازارهای آنلاین به خریداران کمک می‌کنند تا طیف گسترده‌تری از محصولات و خدمات را از سراسر جهان پیدا کنند و بازار هدف بزرگ‌تری بسازند.

کاهش هزینه

بازارهای آنلاین می‌توانند به کاهش هزینه‌های بازاریابی و فروش برای کسب‌وکارها کمک کنند.

بهبود کارایی

بازارهای آنلاین می‌توانند فرآیند خرید را برای خریداران و فروشندگان کارآمدتر کنند و با جمع آوری اطلاعات به بازاریابی ایمیلی کمک کنند.

دسترسی به اطلاعات

با ارائه اطلاعات مربوط به محصولات، خدمات و بازار به خریداران و فروشندگان می‌توانند باعث تسهیل در خرید خریداران شود. همینطور فروشندگان می‌توانند به کمک اطلاعات و بازاریابی محتوایی، رشد چشمگیری داشته باشند.

ایجاد روابط

بازارهای آنلاین می‌توانند به ایجاد روابط بین خریداران و بازاریابی غیرمستقیم فروشندگان کمک کنند.

روندهای بازارهای آنلاین :

تجارت الکترونیک B2B به سرعت در حال رشد است و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده به رشد روزافزون خود ادامه دهد.

افزایش محبوبیت بازارهای عمودی

بازارهای عمودی به دلیل ارائه طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات در یک مکان و همکاری در فروش بیش‌تر، محبوبیتشان رو به افزایش است.

اهمیت فزاینده تجزیه و تحلیل داده‌ها

کسب‌وکارها از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای درک بهتر رفتار مشتریان و بهبود استراتژی‌های بازاریابی خود استفاده می‌کنند.

شخصی‌سازی

بازارهای آنلاین به طور فزاینده‌ای تجربیات شخصی‌سازی‌شده‌ای را به خریداران برای بازاریابی مستقیم ارائه می‌دهند.

استفاده از هوش مصنوعی

از هوش مصنوعی برای خودکارسازی وظایف، ارائه توصیه‌ها و بهبود تجربه کلی کاربر استفاده می‌شود.

ملاحظات کلیدی در B2B:

هنگامی که درگیر تجارت B2B هستید، چند نکته کلیدی باید در نظر گرفته شود:

شناسایی مخاطبان هدف خود: اولین قدم در هر استراتژی B2B، شناسایی مخاطبان هدف شما است. شما باید بدانید که چه کسی را می‌خواهید به آن‌ها بفروشید و چه چیزی برای آن‌ها جذاب خواهد بود.
ایجاد یک پیشنهاد ارزشمند: شما باید یک پیشنهاد ارزشمند ارائه دهید که نیاز‌ها و خواسته‌های مشتریان B2B خود را برآورده کند.
ایجاد روابط قوی: ایجاد روابط قوی با مشتریان B2B شما برای موفقیت بلندمدت ضروری است. در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی‌ای مانند لینکدین برای ایجاد ارتباطات استفاده می‌شود.
استفاده از فناوری مناسب: فناوری می‌تواند در ساده‌سازی و خودکار‌سازی فرآیندهای B2B شما کمک کند، که می‌تواند منجر به افزایش کارایی و صرفه جویی در هزینه شود.

نتیجه:

تجارت B2B یک فرصت بزرگ برای شرکت‌ها در همه اندازه‌ها است. با درک مزایا، مدل‌ها و ملاحظات کلیدی B2B، می‌توانید از این استراتژی برای رشد کسب و کار خود و رسیدن به موفقیت استفاده کنید.

شما می‌توانید به‌صورت رایگان از خدمات «خرد جمعی» ما استفاده کنید. سوالات خود را مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما باشند.

قدرت گرفته از گروه کاروداتیس

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *