گواهی تمکن مالی

گواهی تمکن مالی

افرادی که قصد مهاجرت به کشور های خارجی، ثبت شرکت، دریافت وام یا از این قبیل را دارند باید قبل از اقدام، مقدمات اولیه آن را فراهم کنند. یکی از این مقدمات مهم و اساسی، گواهی تمکن مالی می باشد. گواهی تمکن مالی پیش نیاز صدور ویزا و وام است و نشان دهنده توانایی مالی فرد برای سکونت در کشور خارجی و راه اندازی شرکت می باشد.

برای دریافت گواهی می توانید حضوری به بانک مراجعه کرده یا در برخی از بانک ها مانند بانک ملی از طریق اینترنتی آن را انجام دهید. در این مقاله قصد داریم شما را با شرایط اخذ گواهی تمکن مالی، مراحل و انواع آن آشنا کنیم. پس همراه ما باشید.

تعریف گواهی تمکن مالی 

گواهی تمکن مالی یا Certificate of Financial Ability در واقع سندی می باشد که نشان می دهد فرد، موسسه یا شرکت از پول کافی برای زندگی، تحصیل یا سرمایه گذاری برخوردار می باشد و این گواهی به وسیله مشتری از بانک درخواست می شود. هدف از ارائه نامه تمکن مالی، این است که سفارت متوجه باشد که شما در کشور خارجی مقصد، توانایی پرداخت مخارج زندگی خود را دارید؛ یا در بخش ثبت شرکت باید نشان دهید که سرمایه کافی را برای راه اندازی شرکت خود دارا هستید.

شما باید به دولت کشور مقصد، این اطمینان خاطر را بدهید که شما می توانید حداقل برای یک سال و بدون هیچ شغلی زندگی خود را مدیریت کنید و از پس مخارج زندگی خود بر می آیید، یا بدون هیچ نیازی به پول اضافی می توانید شرکت خود را تاسیس کنید. نامه تمکن مالی معمولا به زبان انگلیسی می باشد اما در برخی از بانک ها این گواهی را به زبان فارسی نیز صادر می کنند.

انواع گواهی تمکن مالی

نامه تمکن مالی معمولا برای اهداف مختلفی مانند اخذ ویزا، ثبت شرکت، دریافت وام و غیره مورد نیاز است که در ادامه به انواع نامه تمکن مالی می پردازیم:

✅ تمکن مالی برای اخذ ویزا

نامه تمکن مالی برای اخذ ویزا زمانی صادر می شود که فرد، قصد مهاجرت به کشور دیگری را داشته باشد. این گواهی نشان می دهد که فرد، توانایی پرداخت سفر به کشور دیگر و تامین هزینه های زندگی خود را در کشور مقصد دارد.  

✅ تمکن مالی برای ثبت شرکت

برای ثبت شرکت نیاز به نامه تمکن مالی است تا اثبات کنید که شما دارای سرمایه کافی برای تاسیس و راه اندازی شرکت خود هستید.

✅ تمکن مالی برای دریافت وام

برخی از بانک ها و موسسات قبل از اعطای وام به مشتریان خود، از آن ها تقاضای نامه تمکن مالی می کنند تا این اطمینان را داشته باشند که مشتریان می توانند باز پرداخت وام را در مدت زمان تعیین شده انجام دهند.

✅ تمکن مالی برای سرمایه گذاری

گاهی سرمایه گذاران یا افرادی که قصد شروع یک پروژه جدید را دارند باید قبل از انجام این پروژه و طرح، نامه تمکن مالی را دریافت کنند. البته نیاز به این گواهی، برای تمامی سرمایه گذاران در پروژه لازم نیست.

شرایط دریافت گواهی تمکن

شرایط دریافت گواهی تمکن مالی

هر بانک ممکن است شرایط خاصی برای صدور نامه تمکن مالی داشته باشد. پس بهتر است اطلاعات کامل را از بانک مورد نظر جویا شوید. ما در اینجا شرایط کلی دریافت گواهی را برای شما بازگو کرده ایم:

  • حساب بانکی فعال
  • سپرده گذاری سرمایه در بانک حداقل 6 ماه
  • مدارک شناسایی معتبر
  • تکمیل فرم درخواست
  • پرداخت هزینه
  • مدت اعتبار گواهی تمکن مالی

مراحل اخذ گواهی تمکن مالی

🔸 مراحل تمکن مالی به روش مراجعه حضوری

افراد برای اخذ نامه تمکن مالی به صورت حضوری باید تمام مدارک مورد نیاز را آماده کنند و سپس به یکی از شعب بانکی که در آن حساب فعال دارند مراجعه کنند. سپس از کارمندان بانک تقاضای نامه تمکن مالی کنید و آنان بعد از پرسیدن سوال و گرفتن اطلاعات شما، تمکن مالی را آماده و تحویل خواهند داد.

🔸 مراحل تمکن مالی به روش اینترنتی

برای اخذ نامه تمکن مالی ابتدا باید به سایت بانکی که در آن حساب دارید مراجعه کنید و سپس بررسی کنید که آیا این امکان در سایت بانک وجود دارد یا خیر. برای اقدام، نخست وارد سامانه بانک ملی شده و مراحل اخذ را انجام دهید.

برخی از اطلاعاتی که باید در سامانه وارد کنید، شامل موارد زیر می باشد:

  • محل صدور گواهی تمکن مالی
  • نوع گواهی تمکن مالی
  • فاصله زمانی گردش حساب
  • زبان گواهی تمکن مالی
  • نوع ارز
  • شماره ‌حساب

مدارک مورد نیاز برای گرفتن تمکن مالی

  • کارت ملی
  • دفترچه حساب (اگر حساب بانکی شما دارای دفترچه حساب می باشد، الزامی است)
  • کارت بانکی
  • فرم تکمیل شده درخواست صدور گواهی تمکن مالی
  • اصل وکالت ‌نامه نماینده قانونی

اگر کارت ملی ندارید باید گواهی عدم داشتن کارت ملی را به همراه مدرک هویتی معتبر، مانند شناسنامه را به بانک ارائه دهید. همچنین افراد خارجی می توانند با ارائه پاسپورت خود به بانک، برای دریافت گواهی اقدام کنند. همچنین قبل از اقدام باید به سایت سفارت کشور مقصد مراجعه کنید. سپس اطلاعات و شرایط لازم را از طریق سایت پیگیری کنید تا به مشکل برنخورید.

گواهی تمکن مالی شامل چه مواردی می‌ شود؟

  • اطلاعات شخصی فرد دارنده حساب

اطلاعات شخصی فرد برای گواهی تمکن مالی نیاز است. اما برخی اطلاعات مانند نام و نام خانوادگی و شماره حساب فرد در تمکن تمام بانک ها الزامی است. اما برخی اطلاعات دیگر مانند شماره ملی یا شماره پاسپورت برای تمام بانک ها لازم نیست و این امر، متغیر می باشد. برای مثال بانک مرکزی در تمکن های مالی خود نیازی به شماره پاسپورت ندارند.

  • اطلاعات حساب

اطلاعات حساب شامل شماره حساب، زمان افتتاح و غیره را شامل می شود.

  • متن گواهی

در متن نامه، به طور کامل درج می شود که وضعیت مالی فرد در چه وضعیتی قرار دارد. آیا فرد توانایی مالی دارد یا خیر. بانک صحت اطلاعات شما را ضمانت می کند اما هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

  • مهر گواهی تمکن

مهری که بر نامه زده می شود، یک مهر برجسته و جوهری می باشد. دقت کنید که اگر تمکن مالی شما به انگلیسی باشد مهر نیز باید انگلیسی باشد و اگر تمکن فارسی باشد مهر هم باید فارسی باشد.

  • اطلاعات سر برگ بانک

نامه های تمکن بر روی سربرگ رسمی بانک مورد نظر ارائه می شود و در این سر برگ تاریخ، پیوست، اطلاعات تماس و شماره مرجع می باشد.

تفاوت گواهی تمکن مالی با گردش حساب

اگر برای ویزای یک کشور به دنبال نامه تمکن مالی هستید، دقت کنید که برخی از کشور ها درخواست نامه تمکن مالی را از شما دارند. اما برخی از کشور ها نیازی به گواهی ندارند و از شما برای صدور ویزا گردش حساب می خواهند. تفاوت اصلی این دو نامه در نوع و هدف اطلاعات مالی می باشد.

در قسمت بالا گواهی تمکن مالی را برای شما توضیح داده ایم. اکنون به توضیح گردش حساب می پردازیم:

گردش حساب یک پرینت از حساب شما می باشد که بر اساس درخواست و نوع نیاز تعداد و تاریخ شروع و تاریخ پایان آن متفاوت می باشد. در گواهی تمکن مالی و گردش حساب، میزان هزینه فعلی حساب شما را ذکر می کنند. نامه تمکن مالی شامل یک ورقه می باشد اما گردش حساب دارای چندین برگه می باشد. زبان هر دو نامه می توانند به انگلیسی یا فارسی باشند.

بهترین بانک برای تمکن مالی

بهترین بانک برای اخذ گواهی تمکن مالی

برای اخذ نامه تمکن مالی می توانید به بانک های مختلفی مراجعه کنید. در این قسمت به بهترین بانک برای تمکن مالی می پردازیم:

  • بانک ملی

یکی از بهترین بانک ها در زمینه گرفتن نامه تمکن مالی، بانک ملی می باشد که از سال 98 شروع به صدور گواهی به صورت اینترنتی کرده است. به دلیل اینترنتی بودن روند گرفتن گواهی، کار با سرعت بیشتری انجام می شود.

  • بانک سامان

بانک سامان نیز مانند بانک ملی روند صدور گواهی تمکن مالی را به صورت کاملا اینترنتی انجام می دهند.

  • بانک رفاه

برعکس بانک های بالا، بانک رفاه صدور گواهی را به صورت حضوری انجام می دهد و شما برای اخذ این گواهی باید به بانک مراجعه کنید.

  • بانک آینده

بانک آینده مانند بانک رفاه صدور گواهی را به صورت حضوری انجام می دهد. زبان متن گواهی بانک آینده در همه شعبه های آن فارسی می باشد. اما اگر گواهی را به زبان انگلیسی می خواهید، شما را به شعبه مشخصی که مربوط به این کار می باشد ارجاع می دهند.

  • بانک ملت

یکی دیگر از بهترین بانک های موجود برای گرفتن گواهی تمکن مالی، بانک ملت می باشد. این بانک به دلیل زیاد بودن شعبه های آن در سراسر کشور دسترسی را برای عموم آسان تر کرده است.

 بانک های دیگری نیز برای این کار موجود می باشند مانند بانک ایران زمین، رسالت، کوثر، صادرات و غیره.

شما می توانید به انتخاب خود یکی از بانک های بالا را برای گرفتن گواهی انتخاب کنید.

گواهی تمکن مالی، یک ابزار دقیق برای ارزیابی توان مالی افراد به حساب می آید. این گواهی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. پس قبل از انتخاب بانک برای اخذ گواهی تمکن مالی بهتر است ابتدا شرایط بانک ها را بررسی کرده و سپس اقدام به گرفتن گواهی کنید. برخی از بانک ها ممکن است شرایط خاصی داشته باشند. برای گرفتن اطلاعات بیشتر یا پرسیدن سوالات خود می توانید از خرد جمعی کمک بگیرید. خرد جمعی مشاوران و متخصصان خبره ای دارد که می توانند شما را راهنمایی کنند.

قدرت گرفته از گروه کاروداتیس

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *