تخصیص ارز واردات کالا

تخصیص ارز واردات کالا

تخصیص ارز واردات کالا، برای تجار و بازرگانان از اهمیت بالایی برخوردار است و به عنوان یک مانع بزرگ و پرچالش بر سر راه آن ها قرار دارد. حکومت برای تشویق سرمایه گذاری و پشتیبانی از تجار و بازرگانان، هزینه های اولیه را برای تسهیل واردات مواد اولیه و کالا های واسطه ای کاهش داده است، تا آن ها بتوانند معاملات تجاری خود را به آسانی انجام دهند. تجار و بازرگانان برای دستیابی به این ارز، باید از طریق بانک مرکزی اقدامات لازم را انجام دهند. البته این اقدامات کار بسیار پیچیده ای می باشد و مراحل زیادی را به دنبال دارد. در این مقاله قرار است شما را با تخصیص ارز واردات کالا به طور کامل آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

تعریف تخصیص ارز واردات کالا

ارز، نوعی پول جهانی است که در معاملات بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد و توسط حکومت صادر می شود. تاجر یا بازرگان برای خرید و فروش کالا و خدمات، از این ارز بهره می گیرند. عوامل مختلف و گوناگونی روی تخصیص ارز واردات کالا تاثیر می گذارد که می توان به شرایط اقتصادی کشور، سیاست های حکومت، نرخ ارز اشاره کرد. در بین این عوامل، نیاز های اولیه کشور از اولویت بالاتری برخوردار می باشد. این نیاز ها شامل مواد غذایی، دارو و غیره است.

تخصیص ارز وادراتی از دو روش قابل انجام می باشد، یکی سامانه اینترنتی نیما است و دیگری، خرید از صرافی در قالب ارز نیمایی می باشد. تنها روش تخصیص متفاوت، به کالا های اساسی و دارویی است که گروه کالایی ۱ و ۲۱ هستند، ارز نیکویی (ارز دولتی) تخصیص داده می شود و انتخاب آن به اختیار شما است. تخصیص ارز وارداتی با هدف افزایش سرعت فرایند وادرات کالا و تسهیل فعالیت های تجاری صورت می گیرد تا تجار و بازرگانان با این ارز، به راحتی بتوانند کالا های مورد نیاز خود را به سرعت و آسانی تامین کنند.

انواع تخصیص ارز واردرات کالا

تخصیص ارز واردات کالا در ایران، به دو بخش ارز دولتی و ارز آزاد تقسیم می شود. قرار است در این قسمت به توضیح این دو ارز بپردازیم:

 

ارز دولتی

زمانی که قیمت دلار به اوج خود رسید، کشور برای مقابله با این مشکل، ارز دولتی را پیشنهاد داد؛ که این ارز از مهم ترین و رایج ترین نوع ارز در ایران می باشد. ارز دولتی، اولین ارزی می باشد که برای واردات کالا در کشور به وجود آمده است. تخصیص ارز دولتی شامل محدودیت هایی می باشد و همه افراد نمی توانند از این ارز استفاده کنند، و به افراد خاص و محدودی امکان استفاده را می دهند. همچنین این ارز شامل تمام کالا ها نمی باشد و تنها کالا های اولیه و ضروری زندگی مانند مواد غذایی و دارویی را مورد پوشش قرار می دهند.

 

مزایا و معایب ارز دولتی

مزایا و معایب ارز دولتی

 

ویژگی های ارز دولتی

  • نرخ ثابت
  • تخصیص محدود
  • محدودیت های ارزی
  • واردات کالاهای ضروری و اساسی

 

مزایای ارز دولتی

✔️ مهار تورم

✔️ حمایت از تولید داخلی

✔️ تامین کالا های اولیه و ضروری

✔️ ثبات اقتصادی

 

معایب ارز دولتی

  • کاهش کارایی اقتصادی
  • کاهش سرمایه گذاری خارجی
  • تخصیص ناعادلانه منابع

 

ارز آزاد

در ارز آزاد، هیچ گونه محدودیتی در واردات کالا وجود ندارد. تجار و بازرگانان به طور آزاد و بدون هیچ محدودیتی در سرمایه گذاری های بین المللی مشارکت می کنند و ارز خود را به دلخواه به ارز های دیگر از جمله ارز های خارجی تبدیل می کنند. در شرایط بحرانی و ناپایدار اقتصاد، تجار و بازرگانان به راحتی و به صورت آزاد در بازار می توانند فعالیت خود را ادامه دهند. اما نوسانات نرخ ارز بر قیمت کالا تاثیر می گذارد و این باعث می شود که تصمیم گیری درمورد قیمت گذاری کالا برای آن ها دشوار شود. برای تهیه و استفاده از این ارز به صرافی ها یا افراد دلال می توان مراجعه کرد.

 

مزایا و معایب ارز آزاد

مزایا و معایب ارز آزاد

 

ویژگی های ارز آزاد

  • نوسانات بالای نرخ ارز
  • بازار آزاد و غیر رسمی
  • عدم دخالت محدود دولت
  • استفاده به طور آزاد برای کالا های مختلف

 

مزایای ارز آزاد

✔️ تعیین قیمت واقعی کالا ها

✔️ افزایش شفافیت بازار

✔️ تبدیل خودکار نرخ ارز

✔️ افزایش سرمایه گذاری خارجی

✔️ افزایش صادرات

✔️ توسعه بازار سرمایه

✔️ هماهنگی با اقتصاد جهانی

 

معایب ارز آزاد

  • نوسانات نرخ ارز
  • افزایش تورم
  • کاهش ارزش پول کشور

مزایای تخصیص ارز واردات کالا

✔️ ارتقای سطح تکنولوژی صنایع از طریق واردات

✔️ حفظ سلامت جامعه از طریق واردات

✔️ ممنوعیت واردات کالا های غیر قانونی

✔️ تجارت بین المللی کالا های مجاز

✔️ آگاهی از حجم پول موجود در اقتصاد

مراحل تخصیص ارز واردات کالا

بانک مرکزی، بر تخصیص ارز وارداتی نظارت میکند و لازم است که برای تخصیص آن مراحل زیر به طور کامل انجام شود:

ثبت نام برای درخواست: وارد کننده کالا باید قبل از هر کاری به بانک مراجعه کرده و درخواستی برای تخصیص ارز وادراتی کالای خود ثبت کند.

بررسی درخواست: بانک مرکزی درخواست شما را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد و اطلاعات و اعتبار شما را می سنجد و این اطلاعات و درخواست باید با قوانین و مقررات همخوانی لازم را داشته باشد.

پرداخت هزینه های گمرکی: وقتی با درخواست شما موافقت کردند شما باید برای تخصیص ارز، هزینه های گمرکی را پرداخت کنید که شامل هزینه گمرکی و دیگر موارد می شود.

پرداخت بانکی: شما موظف هستید که هزینه های وابسته به ارز را در بانک مرکزی پرداخت کنید.

صورت حساب ارزی: پس از تکمیل موارد بالا، بانک به شما یک صورت حساب ارزی می دهد که در آن تعداد و مقدار ارز نمایش داده می شود.

تسویه حساب با فروشنده خارجی: در آخر شما، برای تکمیل فرایند تخصیص ارز وارداتی کالای خود باید هزینه ارز را به فروشنده خارجی تحویل دهید تا مراحل تکمیل شود.

نحوه تخصیص ارز برای واردات کالاهای مختلف

کالا هایی که ارز دولتی شامل آن ها می شود به چهار دسته کلی تقسیم می شود، و دانستن این اطلاعات برای هر تاجر و بازرگانی الزامی است:

 

کالای گروه یک

تمام کالا های اولیه و ضروری زندگی در این دسته قرار می گیرند که توسط، وزارت صمت تعیین و صادر شده است. نرخ رسمی که برای این کالا ها تعیین می شود از فروش درآمد های نفتی کشور می باشد که، منبع تامین این نرخ است.

 

کالای گروه دو

تمام کالا های اولیه واسطه ای و سرمایه ای در این دسته، قرار می گیرند و این دسته توسط وزارت صنایع مورد تایید واقع شده است. تامین ارز، برای این دسته از کالا ها از طریق صادرات محصولات مواد معدنی، پتروشیمیایی و فولاد می باشد.

 

کالای گروه سه

کالاهای مصرفی در دسته سوم قرار می گیرند که، ارز وارداتی به آن ها تخصیص داده نمی شود.

 

کالای گروه چهار

کالا هایی که از نظر قانونی و شرعی ممنوع المعامله می باشند در این دسته قرار می گیرند و از آنجایی که در کشور ممنوع می باشند، پس ارز وارداتی به آن ها تعلق نمی گیرند.

 

روش تخصیص ارز دولتی به کالاهای وارداتی

✔️ ارز نیمایی: تجار و بازرگانان می توانند ارز را با قیمت مناسب تر در سامانه نیما پیدا و خریداری کنند.

✔️ ارز بانکی: وارد کنندگان کالا های اولیه و ضروری، مانند گندم، ذرت و دارو می توانند به بانک های عامل مراجعه کرده و از آن ها ارز دریافت کنند. زیرا در این بانک ها، ارز برای این افراد با قیمت پایین تری عرضه می شوند.

✔️ ارز اشخاص: افرادی که خارج از ایران هستند و قصد واردات کالا از کشور های خارجی به ایران را دارند می توانند از بانک های عامل ارز دولتی خریداری کنند.

✔️ واردات در برابر صادرات خود: شما می توانید ارز به دست آمده از صادرات کالای خود را صرف واردات کالای مورد نظر خود کنید. برای این امر، شما از طریق سامانه جامع تجارت می توانید اقدام کنید.

✔️ واردات در برابر صادرات دیگران: واردات در برابر صادرات دیگران نیز مشابه واردات در برابر صادرات خود می باشد، با این تفاوت که شما ارزی که از دیگران خریداری کردید را برای واردات کالای مورد نیاز خود استفاده می کنید.

 

برای مطالعه بیشتر: ثبت سفارش واردات کالا

 

تخصیص ارز واردات کالا، با هدف افزایش سرعت در دریافت ارز تاثیر بسزایی دارد. همچنین تخصیص به موقع ارز می تواند، امکان دسترسی به مواد اساسی و کالا های واسطه ای را فراهم کند. پس باید در این زمینه ابتدا اطلاعات خود را افزایش دهید، و سپس اقدام به ثبت و تخصیص واردات کالا اقدام کنید. خرد جمعی، برای پاسخگویی به سئوالات شما و مشاوره دادن، متخصصان و مشاوران خبره ای دارد که می توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

قدرت گرفته از گروه کاروداتیس

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *