حساب سپرده سرمایه گذاری بلند مدت

حساب سپرده سرمایه گذاری بلند مدت

سپرده گذاری چیست؟

سپرده‌ گذاری یک اصطلاح بانکی است که به معنای سپردن پول به بانک و دریافت سود در ازای سپردن آن به بانک است. زمانی که شما پول خود را به بانک می ‌سپارید، بانک متعهد می شود که اصل پول و سود مشخصی را به شما پرداخت کند.

 حساب سپرده یک نوعی از انواع حساب بانکی است که مشتری می ‌تواند با سپردن پول، بهره دریافت کند. در برخی کشور ها، برداشت از حساب سپرده ممکن است با اعلام قبلی ۷ یا ۱۴ روزه انجام شود، اما در ایران برداشت بدون نیاز به اعلام ممکن است، هرچند در این صورت نرخ سود کمتر خواهد بود.

حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت چیست؟

هدف حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت، کسب سود و محافظت از پول مشتریان می باشد. افرادی که سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت را انتخاب می کنند، قصد استفاده از پول خود را در آینده ای نه چندان دور دارند. برای این که حساب بانکی خود را باز کنید، بهتر است ابتدا اطلاعات کافی درباره انواع سپرده های بانکی، شرایط آن ها، نرخ سود، شرایط واریز و برداشت و غیره را داشته باشید؛ تا بتوانید حساب بانکی مناسبی براساس نیاز و هدف خود انتخاب کنید.

حساب سرمایه گذاری بلند مدت چیست؟

بانک به نمایندگی از شما، از مبلغ سپرده شما در فعالیت‌ های مجاز استفاده کرده و به شما سود پرداخت می‌کند. هر شخص، چه ایرانی و چه خارجی، می ‌تواند حساب سپرده ‌گذاری باز کند.

سپرده‌ گذاری بلند مدت گزینه‌ ای مناسب برای افرادی است که حداقل یک سال برنامه ‌ای برای سرمایه ‌گذاری ندارند، چرا که در این نوع سپرده امکان نیست پول سپرده برداشت شود و بانک به تعهد خود برای پرداخت ماهیانه سود عمل می‌کند. در صورت نیاز به برداشت پول سپرده قبل از تاریخ سر رسید، مشتری با کاهش سود مواجه می‌شود. این نوع سپرده، به ‌دلیل تضمینی بودن اصل سرمایه و سود، یکی از روش‌ های محبوب برای کسب درآمد از دارایی ‌های نقدی است و بانک ‌ها با استفاده از این سرمایه ‌ها در فعالیت های اقتصادی، سودی را به سپرده‌ گذاران پرداخت می‌ کنند.

اشخاص حقوقی و حقیقی در سپرده گذاری

شرایط باز کردن سپرده در اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است. مدارک مورد نیاز اشخاص حقوقی بیشتر از اشخاص حقیقی است. شرایط و مدارک مورد نیاز برای بانک ها متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر درباره مدارک و شرایط سپرده باید به وب سایت بانک مورد نظر مراجعه کرد.

شرایط عمومی سپرده گذاری بلند مدت

شرایط عمومی سپرده گذاری بلند مدت

شرایط عمومی سپرده گذاری بلند مدت

سهم سود سپرده‌ های سرمایه ‌گذاری بلند مدت بر مبنای ضوابط و مصوبات مراجع پولی و بانکی کشور (شورای پول و اعتبار)، به ‌صورت علی الحساب محاسبه و به طور ماهیانه پرداخت می‌ گردد. تسویه حساب نهایی در هنگام ابطال یا پس از سر رسید با دارنده سپرده انجام خواهد شد.

اگر سپرده‌ های سرمایه ‌گذاری مدت‌ دار پیش از تاریخ سر رسید ابطال شوند، تاریخ افتتاح حساب در محاسبه سود مد نظر قرار می‌گیرد. بنابراین، نرخ سود علی الحساب این سپرده ‌ها، بر اساس مدت نگهداری و با کسر نیم‌ واحد درصد محاسبه و به حساب سپرده‌ گذار واریز می‌ شود.

نکته: نرخ سود علی الحساب سپرده ‌ها هر سال بر اساس مصوبات مراجع پولی و بانکی کشور  (شورای پول و اعتبار) تعیین خواهد شد.

انواع سپرده‌ ها در تاریخ سر رسید به صورت خودکار برای دوره‌ های بعدی و با شرایط مشخص بانک تمدید می‌ شوند، مگر اینکه صاحب سپرده به ‌طور کتبی درخواست دیگری دهد. بعد از تمدید، شرایط سپرده‌ های سرمایه ‌گذاری بلند مدت جدیدی برای آن‌ ها اعمال می‌شود.

بانک تعهد دارد که اصل مبلغ سپرده‌ های سرمایه‌ گذاری بلند مدت را به مشتریان باز گرداند. همچنین، حداقل مبلغ برای افتتاح این سپرده‌ ها و نحوه محاسبه و پرداخت سود به آن ‌ها طبق قوانین مشخص تعیین می‌ شود.

برداشت سود سپرده سرمایه گذاری قبل از موعد

برداشت سود سپرده سرمایه گذاری قبل از موعد

برداشت سود سپرده سرمایه گذاری قبل از موعد

سود سپرده‌ های سرمایه ‌گذاری که قبل از تاریخ سر رسید برداشت ‌شوند، به این صورت محاسبه و پرداخت می‌شود:

اگر سپرده ‌ای کمتر از یک ماه باطل شود، هیچ سودی به آن تعلق نمی‌گیرد. برای سپرده ‌های مدت‌ دار که زودتر از سر رسید برداشت شوند، سودی محاسبه می‌ شود که نیم درصد کمتر از سود معمولی آن سپرده خواهد بود و به تعداد روز هایی که پول در بانک بوده، تعلق می‌ گیرد.

نرخ سود نهایی سپرده‌ های بانکی که طبق قوانین جمهوری اسلامی هستند، بر اساس سودی که بانک‌ ها به دست می‌آورند، در پایان تاریخ دوره تعیین می‌ شود. این نرخ پس از بررسی و تأیید حساب ‌های مالی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران محاسبه و به مشتریان پرداخت خواهد شد.

خواننده گرامی اگر سوالات بیشتری در رابطه با حساب سرمایه گذاری بلند مدت دارید یا مایلید از دیگران سوال بپرسید، لطفاً روی لینک خرد جمعی کلیک کنید تا به صفحه مربوطه بروید و از تجربیات دیگران بهره‌ مند شوید.

قدرت گرفته از کاروداتیس

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *