قرارداد فروش

قرارداد فروش

قرارداد فروش یا عقد بیع، یکی از مهم ترین قرارداد های تجاری می باشد. به طوری که در زندگی عموم، تبدیل به یک امر اجتناب ناپذیر شده است. در این قرارداد، فروشنده مالکیتی را به خریدار انتقال می دهد و در مقابل آن، هزینه ای را از خریدار تحویل می گیرد. قرارداد فروش انواع مختلفی دارد که در معاملات کوچک تا بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد و لازمه این استفاده، رعایت قوانینی می باشد که باعث توافق مطلوب بین طرفین می شود. پس آشنایی با این قوانین برای هر فردی، امری ضروری است. در این مقاله قصد داریم شما را با این قرارداد و نکات مهم آن آشنا کنیم. همراه ما باشید.

قرارداد فروش چیست؟

قرارداد فروش، سندی است که بین فروشنده و خریدار منعقد می شود. به زبان ساده تر یعنی فروشنده دارایی خود را با توجه به شرایط مشخص شده در قرارداد و به ازای مبلغ مشخص به خریدار تحویل می دهد. این سند، شامل جزئیات کامل معامله از جمله شرایط و قوانین پرداخت و سایر توافقات دیگر می باشد که دو طرف معامله به صورت کتبی در قرارداد آن را قید کرده اند. قرارداد فروش که اسم دیگر آن، عقد بیع است. عقد بیع یکی از مهم ترین عقودی می باشد که عدم توجه به آن باعث درگیری پرونده های حقوقی می شود. بدین پس طرفین باید با شرایط و روش تنظیم قرارداد فروش به طور کامل آشنا باشند و بعد اقدام به بستن قرارداد کنند.

انواع قرارداد فروش

انواع قرارداد فروش

انواع قرارداد فروش

امروزه، قرارداد فروش در زندگی افراد نقش پررنگی را ایفا می کند و دارای کاربرد های فراوانی می باشد. در این قسمت شما را با مهم ترین انواع قرارداد فروش آشنا خواهیم کرد:

✅ قرارداد فروش شامل دو بخش، قرارداد فروش مطلق و دیگری قرارداد فروش مشروط می باشد. در قرارداد فروش مشروط، طرفین در مورد اعمال شرط فعل، صفت و نتیجه به توافق رسیده اند و ملزم رعایت قوانین می باشند. اما در قرارداد فروش مطلق، درباره این اعمال شرطی لحاظ نشده است.

✅ از لحاظ زمان پرداخت، قرارداد فروش شامل قرارداد فروش نقدی (حال) و قرارداد فروش موجل (مدت دار) می باشد. در قرارداد فروش موجل، برای پرداخت مبلغ کالای فروخته شده، مدت زمان مشخصی را در نظر می گیرند

✅ در قرارداد فروش سلف یا سلم، ثمن پرداخت در حین زمان معامله صورت می گیرد. اما برای تحویل کالا باید زمان مشخصی را در نظر گرفت.

✅ یکی دیگر از انواع قرارداد فروش، قرارداد فروش کالی به کالی می باشد. در این نوع قرارداد، برای پرداخت و تحویل باید زمان مشخصی را در نظر گرفت. در قانون مدنی، درباره صحت یا باطل بودن این قرارداد حکمی مقرر نشده است.

شرایط قرارداد فروش

در این قرارداد طرفین باید در متن قرارداد شروطی را با توجه به قانون قید کنند که در آینده به مشکلی بر نخورند. برخی از مهم ترین شروط را برای شما در این قسمت آورده ایم:

🔷 بر اساس ماده 190 قانون مدنی، یکی از مهم ترین شرایط قرارداد این است که طرفین باید صحت شرایط معامله را در اولویت قرار دهند. یعنی وجود رضایت، بلوغ، رشد عقلی طرفین در قرارداد الزامی می باشد. همچنین موضوع قرارداد باید به طور شفاف و واضح قید شود.

🔷 بر اساس ماده 345 قانون مدنی، فروشنده و خریدار باید در قرارداد فروش اهلیت لازم را برای مداخله در مبیع و ثمن معامله را دارا باشند. اگر شرایطی رخ دهد که طرفین توان تصرف در معامله را نداشته باشند، شرایط قرارداد نیز از بین خواهند رفت.

🔷 بر اساس ماده 348 قانون مدنی، آماده کردن قرارداد فروش محصولی که قصد فروش یا خرید آن را دارید از نظر قانونی ممنوع می باشد، فروش محصولی که از نظر عقلانی منفعت ندارد از نظر قانونی باطل می باشد.

🔷 قرارداد باید توسط شخصی تنطیم شود که مالک محصول یا مال باشد و یا از طرف مالک آن، اجازه تنظیم قرارداد فروش را دارد.

🔷 اگر علاوه بر شرایطی که در قانون مدنی قید شده است، شرایط دیگری طرفین بخواهند می توانند در قرارداد فروش قید کنند. البته این شرایط تا زمانی اعتبار دارد که با قانون مقایرت نداشته باشد.

نحوه تنظیم قرارداد فروش

نحوه تنظیم قرارداد فروش یکی از مسائل مهم می باشد که طرفین باید با توجه به نکات حقوقی آن را رعایت کنند. در این قسمت قصد داریم به این موضوع مهم و چالشی بپردازیم و آن را بررسی کنیم:

✅ در قرارداد فروش باید اطلاعات مربوط به طرفین مانند اطلاعات شخصی، آدرس و ایمیل به صورت کامل و دقیق قید شود.

✅ موضوع قرارداد باید کاملا شفاف و واضح باشد تا به مشکل بر نخورید. این کالا ها می توانند دارای انواع و اقسام متفاوتی باشند.

✅ بعد این اقدامات شما اکنون باید محل اجرای قرارداد را مشخص کنید و همچنین، مدت زمان اجرای تعهدات درج شده در متن قرارداد فروش را تعیین کنید.

✅ یکی از نکات مهمی که باید در قرارداد فروش ذکر شود، مبلغ قرارداد فروش و نحوه پرداخت می باشد که نباید از آن به راحتی عبور کرد.

✅ هنگام تنظیم متن قرارداد باید تمام تعهدات طرفین به طور کامل قید شود تا در صورت تخلف، بتوانید پیگیری های حقوقی لازم را انجام دهید.

✅ در قرارداد فروش، باید شرایط فسخ قرارداد و نحوه جبران آن به صورت دقیق درج شود تا در صورت رخ دادن آن به مشکل بر نخورید. همچنین اگر شرایط خاص دیگری نیز مد نظر شما است باید در قرارداد ذکر کنید.

نکات مهم شرایط تنظیم متن قرارداد فروش

  • در متن قرارداد هیچ گونه خط ‌خوردگی نداشته باشد.
  • متن قرارداد نباید غلط املایی داشته باشد.
  • متن قرارداد باید به زبان روان تنظیم شده باشد و استفاده از کلمات پیچیده جدا خودداری شود.
  • تمام موارد درج شده در قرارداد فروش باید شفاف و واضح قید شوند.
  • استفاده از کلمات حقوقی متفاوت که نیازی به آن نیست، در متن قرارداد ذکر نشود.
  • قبل از امضای قرارداد حتماً متن را یک ‌بار به ‌صورت کامل مورد بررسی و مطالعه قرار دهید.
  • تمام صفحات قرارداد باید توسط طرفین امضا شود.

نمونه متن قرارداد فروش

ماده 1- طرفین قرارداد فروش

فروشنده: خانم/آقای …فرزند…. به شماره شناسنامه……صادر شده از…… متولد…… مقیم……به کد ملی……. با وکالت /وصایت …… فرزند……به شماره شناسنامه……متولد ….. به موجب…..

خریدار: خانم/آقای …فرزند…. به شماره شناسنامه……صادر شده از…… متولد…… مقیم……به کد ملی……. با وکالت /وصایت …… فرزند……به شماره شناسنامه……متولد ….. به موجب…..

ماده 2- موضوع معامله قرارداد فروش

عبارت است از فروش…..دانگ یک…..دارای پلاک ثبتی شماره…… فرعی  از اصلی قطعه ….واقع در بخش……حوزه ثبتی…..به مساحت…..مترمربع به انضمام پارکینگ….. و انباری…… دارای حق اشتراک آب/برق/گازو …به شماره… به آدرس….

ماده 3- ثمن قرارداد فروش

ثمن مورد معامله به طور مقطوع ….. ریال مشخص شد.
با این توافق، مبلغ …. ریال معادل… تومان به طور نقدی طی چک شماره … شعبه….به فروشنده پرداخت گردید.باقی مانده ثمن…. ریال در زمان تنظیم سند در دفتر اسناد رسمی پرداخت خواهد شد.

ماده 4- شرایط مرتبط به تنظیم سند

طرفین متعهد می شوند جهت تنظیم سند، طبق قرارداد در تاریخ …..در دفتر اسناد رسمی شماره … حاضر باشند و فروشنده متعهد می شود که سند را به نام خریدار یا هرکسی که خریدار معرفی می کند انتقال دهد. ضمنا اجرای تعهد به تنظیم سند از طرف فروشنده به نام انتقال گیرنده بعدی، موکول به احراز انتقال از طریق قرارداد می باشد.

در صورت عدم حضور هر یک از طرفین در دفتر اسناد رسمی برای تنظیم سند، گواهی سر دفتر مثبت تخلف نام برده است.عدم ارائه اصول و مستندات از طرف فروشنده و عدم پرداخت ثمن از طریق خریدار، در حکم عدم حضور است.

ماده 5- شرایط مورد قرارداد فروش

فروشنده موظف است مورد معامله را در تاریخ…با تمام شرایط و ملحقات و منضمات آن را در اختیار خریدار قرار دهد و هرگونه موانع در بهره برداری کامل از معامله را رفع کند.
در صورتی که مشخص شود، متن قرارداد در اثر فورس ماژور قابلیت انتقال نداشته و این مورد مربوط به زمان انعقاد قرارداد نامه می باشد، عقد باطل می شود و فروشنده باید ثمن دریافتی را به خریدار پرداخت کند.

در صورتی که مشخص شود مورد قرارداد به هر علتی غیر از عامل قوه قاهره مانند رهن، عملیات اجرایی دادگستری و یا اجرای اسناد رسمی، انتقال مال از فردی به فرد دیگر، به صورت قانونی قابل انتقال نمی باشد، فروشنده موظف می شود علاوه بر بازگرداندن بهای مال معامله، معادل… ریال به عنوان خسارت پرداخت کند.
کلیه هزینه های ناشی از تسلیم مورد معامله، به عهده فروشنده است، مگر اینکه بصورت دیگری توافق شده باشد.

ماده 6- آثار قرارداد

قرارداد فروشنده را از هرگونه انتقال مورد قرارداد به هر عنوان و به هر دلیل به غیر از خریدار منع می کند و در صورت تخلف و انتقال به غیر خریدار، خریدار حق درخواست فسخ قرارداد را دارد و یا با اقامه دعوی ابطال به طرف فروشنده و منتقل الیه، الزام فروشنده را به انتقال مورد معامله بخواهد.

در صورتی که الزام نباشد، خریدار حق فسخ معامله را دارد و فروشنده موظف است کلیه هزینه هایی که خریدار متقبل شده است را بپردازد و معادل… ریال به عنوان خسارت به وی بپردازد.

فروشنده باید حداکثر تا زمان مشخص شده برای تنظیم سند رسمی، کلیه مجوزها و مدارک لازم از مراجع مختلف درباره مورد معامله از قبیل مفاصا حساب شهرداری، مالیاتی و غیره را اخذ کند.

فروشنده موظف است کلیه بدهی های احتمالی در خصوص توابع، اعیان و امکانات موجود در مورد معامله را حداکثر تا زمان تنظیم سند رسمی تسویه نماید.

هزینه های نقل و انتقال مانند دارایی و حوادث شهرداری بر عهده فروشنده، حق الثبت و حق التحریر برعهده … می باشد.

امضا فروشنده، خریدار و شاهد                               

آیا نمونه قرارداد فروش کالا می تواند به زبان انگلیسی منعقد شود؟

✅ بله، اما باید دقت کنید که قرارداد ابتدا به زبان فارسی نوشته شود و اصطلاحات تخصصی که در متن قرارداد قید شده می تواند توسط یک حقوقدان مسلط به زبان انگلیسی آن را بنویسد. سپس بعد اتمام این مراحل می توانید نمونه قرارداد فروش کالا را به زبان انگلیسی برگردانید.

قرارداد فروش امری بسیار پیچیده و دشوار می باشد که بی توجه ای به شرایط قرارداد می تواند مسائل و مشکلاتی را در این زمینه برای طرفین به وجود آورند. برای تنظیم قرارداد فروش نیاز به مشورت و مشاوره دارید تا از متن قرارداد اطمینان خاطر حاصل کنید. برای مشاوره بیشتر می توانید به متخصصان و مشاوران خبره خرد جمعی مراجعه کنید.

قدرت گرفته از گروه کاروداتیس

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *