وام ازدواج

وام ازدواج

وام ازدواج، یکی از انواع وام می باشد که با هدف آسان و راحتی شروع یک زندگی جدید و مشترک برای زوجین به وجود آمده است که توسط دولت این طرح تصویب شده است. البته به دلیل افزایش تورم در کشور میل جوانان به زندکی مشترک به شدت افت کرده است.

وام ازدواج، امید، آینده و رویا های بسیاری از جوانان را در خود جای داده است. رویا هایی از داشتن یک زندگی مشترک آرام، ساختن یک خانه کوچک و تشکیل یک خانواده شاد. اما چالش و سوالات فراوانی در این وام وجود دارد. آیا وام ازدواج می تواند به جوانان در این امر مهم کمک کند؟ آیا شرایط نحوه اخذ وام ازدواج به همین راحتی که می گویند است؟ در این مقاله، می خواهیم به بررسی کامل از وام ازدواج بپردازیم. پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

تعریف وام ازدواج

وام ازدواج به تسهیلاتی گفته می شود که دولت برای کمک به زوج های جوان برای شروع زندگی مشترک ارائه می دهد و شما می توانید از این وام برای خرید مسکن، جهیزیه و برگزاری مراسم عروسی بهره ببرید. این وام شرط سنی را شامل می شود و افراد بالای 50 سال از آن معاف هستند. شرایط خاصی برای اخذ وام ازدواج وجود دارد که در ادامه به این مطلب خواهیم پرداخت.

شرایط لازم برای گرفتن وام ازدواج

برای استفاده و بهره از این وام شرایط خاصی وجود دارد. مواردی که لازم هستند برای اخذ وام ازدواج آن ها را بدانید. در زیر این موارد را برای شما ذکر کرده ایم:

✅ ازدواج شما باید به صورت عقد رسمی و الزامی در دفتر رسمی به ثبت رسیده باشد.

✅ داشتن تبعیت ایرانی برای زوجین الزامی است.

✅ تاریخ ثبت ازدواج پس از فروردین سال 99 باید باشد.

✅ متقاضیان باید کارت ملی ایرانی برای ارائه داشته باشند.

✅ ارائه ضامن معتبر و سفته برای هر یک از زوج ها لازم است.

✅ این وام برای هر فردی فقط یک بار قابل استفاده می باشد.

شرایط خاص دریافت وام ازدواج

در گرفتن این وام شرایطی وجود دارد که برخی از این شرایط خاص می باشند. در این قسمت سعی کردیم این شرایط خاص را برای شما بیان کنیم:

🔷 ازدواج مجدد

برخی از افراد به هر دلایلی ازدواج دوم و سوم را تجربه می کنند و در اینجا سوالی که به وجود می آید این است که آیا در این شرایط وام ازدواج به ما مجدد تعلق می گیرد یا خیر؟ در جواب باید گفت که هر فردی فقط یک بار می تواند از این تسهیلات استفاده کند.

🔷 ایثارگران

اگر فردی که برای گرفتن این وام اقدام می کند جزو افراد ایثارگران محسوب شود، مبلغ وام برای این افراد بیشتر و افزایش می یابد.

🔷 بازنشستگان

اگر والدین شما جزو افراد بازنشسته کشور محسوب شود، شما علاوه بر دریافت وام ازدواج می توانید از بانک مرکزی از صندوق بازنشستگی دولت نیز وام بگیرید و از تسهیلات آن بهره ببرید. برای استفاده از این تسهیلات تنها کافی است به سامانه اینترنتی sabasrm مراجعه کنید و مراحل ثبت نام را با دقت در این سامانه تکمیل کید.

مدارک لازم برای گرفتن وام ازدواج

ثبت نام این وام به صورت اینترنتی قابل انجام است. زوجین باید به یکی از شعبه بانکی به انتخاب خود رجوع کنند و مدارک مورد نیاز را به بانک ارائه دهند:

  • اصل و کپی عقد نامه
  • اصل شناسنامه و کپی تمام صفحات آن
  • اصل و کپی کارت ملی
  • مشخصات آدرس و کد پستی محل سکونت
  • کپی شناسنامه و کارت ملی ضامن
  • کد رهگیری

روش ثبت نام برای وام ازدواج

روش ثبت نام وام ازدواج

1. ثبت نام در سامانه

اولین اقدامی که شما باید برای اخذ این وام انجام دهید، مراجعه به سامانه الکترونیکی وام ازدواج بانک مرکزی می باشد. در این سامانه، فرم های مربوطه را به طور کامل و با دقت پر کنید تا به مشکل بر نخورید.

2. تعیین شعبه بانک

پس از تکمیل فرم ثبت نام، سامانه به طور خودکار شعبه بانک مربوطه را برای پیگیری مراحل بعدی به شما اعلام می کند. باید در زمان اعلام شده به بانک مراجعه کنید.

3. ارائه مدارک

مدارک مورد نیازی که در بالا گفته شد را تهیه و آماده کنید و همچنین گاهی، بانک از شما ضامن معتبر می خواهد. همچنین فرم های بانکی نیز باید تکمیل شوند.

4. بررسی مدارک و اعتبار سنجی

پس از ارائه مدارک به بانک، بانک آن را مورد بررسی قرار می دهد تا از درست بودن اطلاعات اطمینان پیدا کند. همچنین بانک وضعیت اعتباری شما را از طریق سیستم بانکی مورد بررسی قرار می دهد تا مطمئن شود که آیا شما از پس باز پرداخت بر می آیید یا خیر.

5. تعیین مبلغ وام و شرایط باز پرداخت

مبلغ وام متغیر می باشد و براساس قوانین و مقررات بانک مرکزی و توان باز پرداخت زوجین مشخص می شود. شرایط باز پرداخت و نحوه آن توسط بانک اعلام می شود.

6. امضای قرارداد و دریافت وام

پس از طی کردن تمام مراحل و توافق با تمام شرایط موجود، قرارداد وام ازدواج را امضا بزنید. سپس زمانی که امضای قرارداد تکمیل شد، مبلغ وام به حساب شما واریز می شود.  

مزایا وام ازدواج

  • کمک به شروع زندگی مشترک برای زوجین
  • پایین بودن نرخ بهره و سود
  • مدت باز پرداخت طولانی مدت
  • تسهیل تشکیل خانواده
  • کاهش فشار مالی
  • افزایش انگیزه برای ازدواج

معایب وام ازدواج

  • مبلغ کم وام
  • شرایط سخت و دشوار برای اخذ وام
  • افزایش بدهی
  • تغییرات مداوم در قوانین و مقررات
  • وابستگی مالی
  • کاهش پس انداز
  • کاهش توان خرید
  • تعهد مالی در بازه زمانی زیاد
  • استرس مالی

بهترین بانک برای وام ازدواج

بهترین بانک برای وام ازدواج

بهترین بانک برای وام ازدواج

شرایط گرفتن وام ازدواج در بانک ها مشابه به هم هستند اما برخی از موارد آن باعث تمایز بانک ها از دیگری می شوند. در این قسمت قصد داریم بهترین بانک برای گرفتن وام ازدواج را به شما معرفی کنیم:

✅ بانک مسکن

بانک مسکن در مقایسه با سایر بانک ها، وام های بیشتری به مشتریان خود اعطا می کنند. این مزیت باعث شده که متقاضیان وام، برای گرفتن وام به بانک مسکن مراجعه کنند. روند وام در بانک مسکن سریع می باشد و این سرعت بالا باعث می شود که زمان انتظار کاهش یابد.

✅ بانک تجارت

یکی از بانک های مناسب برای گرفتن این وام، بانک تجارت می باشد. در این بانک روز های ثبت نام وام افزایش یافته، به طوری که کار شما راحت تر انجام می شود. تعداد کم متقاضیان نیز باعث کاهش روند این امر می شود.

✅ بانک اقتصاد

یکی از محبوب ترین بانک برای گرفتن وام ازدواج، بانک اقتصاد است. این بانک خدمات بانکی خود را با استفاده از سیستم های نوین ارائه می کند و زمان انتظار را به شدت، برای متقاضیان خود کاهش می دهد.

 

وام ازدواج، در واقع پلی بین رویا های جوانان برای تشکیل خانواده و واقعیت های اقتصادی کشور می باشد. همانطور که متوجه شدید این تسهیلات با هدف تسهیل امر ازدواج به وجود آمده است و این تسهیلات سبب شده است که جوانان به فکر تشکیل خانواده و آغاز یک زندگی مشترک و جدید باشند. وام ازدواج، امروزه از اهمیت بالایی در سطح جامعه برخوردار است و بین زوجین محبوبیت شدیدی پیدا کرده است. اگر سوال یا ابهامی در وام ازدواج دارید، می توانید به متخصصان و مشاوران خبره خرد جمعی مراجعه کنید تا به جواب سوالات خود دست یابید.

قدرت گرفته از گروه کاروداتیس

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *