گواهینامه SSL

گواهینامه SSL

امروزه در بستر اینترنت با وجود فروشگاه اینترنتی متعدد و خرید آنلاین، داشتن امنیت از مسائل مهم و حیاتی‌ ست.کسب وکارها برای جلب اعتماد مشتری و داشتن بستری امن برای تبادل پول در سایت خود نیازمند پروتکل امنیتی‌ هستند. در ادامه به بررسی گواهینامه SSL و نقش آن در امنیت سایت‌ها می‌پردازیم.

گواهینامه SSL چیست؟

گواهی Secure Sockets Layer (SSL) گواهی دیجیتالی است که هویت وب‌سایت را تأیید می‌کند و اتصالات اینترنتی را ایمن نگه می‌دارد و یک پیوند رمزگذاری شده بین یک وب سرور و یک مرورگر وب ایجاد می‌کند ومجرمان را از خواندن یا تغییر اطلاعات منتقل شده بین دو سیستم جلوگیری می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های کسب وکار آنلاین ایجاد یک محیط قابل اعتماد است که در آن مشتریان بالقوه در خرید خود احساس اطمینان کنند. گواهینامه SSL با ایجاد یک اتصال امن، پایه و اساس اعتماد را ایجاد می‌کند. شرکت‌ها و سازمآن‌ها باید گواهی‌های SSL را به وب‌سایت‌های خود اضافه کنند تا تراکنش‌های آنلاین را ایمن کنند و اطلاعات مشتریان را خصوصی و امن نگه دارند. گواهینامه SSL و اعتبارسنجی یک بخش ضروری از امنیت وب برای هر کسب وکاری است که اطلاعات را از کاربران خود جمع آوری می‌کند.

گواهی SSL همچنین بیان می‌کند که شما همانی هستید که می‌گویید. اگر سایت شما گواهینامه SSL ندارد و یک هکر سایتی را که شبیه سایت شما با نام دامنه مشابه است قرار دهد، ممکن است افراد، سایت هکر را با سایت شما اشتباه بگیرند. هکر همچنین ممکن است یک گواهینامه SSL معتبر (DV) دریافت کند که حداقل سطحی از راحتی را به بازدیدکنندگان بدهد. این می تواند بر روی شرکت شما منعکس شود، به ویژه زمانی که بازدیدکنندگان به سایت “شما” مراجعه می‌کنند و کسی اقدام به دزدی اطلاعات شخص آن‌ها می‌کند.

چرا گواهینامه SSL؟

اگر هکر راهی برای “گوش دادن” به “مکالمه” بین سایت شما و یکی از بازدیدکنندگانش بیابد، پس از آن زمان بسیار آسان‌تری برای به‌دست آوردن اطلاعات شخصی که از وب‌سایت شما استفاده می‌کند، خواهد داشت. هنگامی که این اطلاعات را رمزگذاری می کنید، یک هکر، اگر بتواند اتصال را هک کند، دسته ای از داده‌های غیرقابل استفاده را دریافت می‌کند که رمزگشایی آن‌ها بدون کلید رمزگذاری غیرممکن است.گواهینامه‌ SSL به خصوصی نگه داشتن تعاملات آنلاین کمک می‌کند و به کاربران اطمینان می‌دهد که وب‌سایت معتبر و امن است تا اطلاعات خصوصی خود را با آن به اشتراک بگذارد.

و HTTPS شکل امن HTTP است، به این معنی که وب‌سایت‌های HTTPS ترافیک خود را با SSL رمزگذاری می‌کنند. اکثر مرورگرها سایت‌های HTTP، آن‌هایی که گواهینامه SSL ندارند را به عنوان «ناامن» برچسب گذاری می‌کنند. این یک سیگنال واضح به کاربران ارسال می‌کند که سایت ممکن است قابل اعتماد نباشد.

گواهینامه SSL، تعاملات افراد و شرکت‌ها با وب‌سایت شما را خصوصی نگه ‌می‌دارد، مالکیت وب‌سایت را تأیید کند، از مهاجمان برای ایجاد نسخه جعلی سایت جلوگیری می‌کند و اعتماد کاربر را جلب می‌کند. علاوه بر ایمنی بازدیدکنندگان در سایت شما، گواهینامه SSL نقش کلیدی در ارتباطاتی که با سرورهای ایمیل، برنامه‌های کاربردی مبتنی بر وب و موارد دیگر اتفاق می‌افتد، ایفا می‌کند.

گواهینامه SSL چگونه کار می‌کند؟

SSL با اطمینان از غیرممکن بودن خواندن اطلاعاتی که بین کاربران و وب‌سایت‌ها یا بین دو سیستم منتقل می‌شود کار می‌کند. از الگوریتم‌های رمزگذاری برای به‌هم زدن داده‌ها در حین انتقال استفاده می‌کند، که از خواندن آن‌ها هنگام ارسال از طریق اتصال توسط هکرها جلوگیری می‌کند. این داده‌ها شامل اطلاعات بالقوه حساس مانند نام، آدرس، شماره کارت اعتباری یا سایر جزئیات مالی است.

هنگامی که یک وب‌سایت با گواهی SSL ایمن می‌شود، HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure) در URL ظاهر می‌شود. بدون گواهی SSL، فقط حروف HTTP، یعنی بدون S برای Secure  ظاهر می‌شود. نماد قفل نیز در نوار آدرس URL نمایش داده می‌شود که نشان دهنده اعتماد است.

گواهینامه SSL یا TLS؟

پروتکل SSL همیشه برای رمزگذاری و ایمن سازی داده‌های ارسالی استفاده شده است. هر بار که نسخه جدید و ایمن‌تری منتشر می‌شد، فقط شماره نسخه تغییر می‌کرد. با این حال، زمانی که زمان به‌روزرسانی نسخه SSLv4.0 فرا رسید، به  TLSv1.0 تغییر نام داد و ما در حال حاضر در TLSv1.3 هستیم.

از آنجایی که SSL هنوز هم اصطلاح شناخته شده‌تر و پرکاربردتری است، از این کلمه استفاده می‌کنیم ولی هنگامی که یک گواهی SSL خرید می‌کنید در واقع یک گواهی TLS (RSA یا ECC) دریافت می‌کنید.

انواع گواهینامه SSL

انواع گواهینامه SSL

انواع مختلفی از گواهینامه‌های SSL با سطوح اعتبارسنجی متفاوت وجود دارد و انتخاب آن به نیازهای سازمان شما بستگی دارد. با این حال، از آنجایی که هر نوع گواهی، سطوح مختلفی از اطمینان را در مورد هویت کسب وکار ارائه می‌دهد. آشنایی با انواع گواهینامه‌های SSL برای دریافت نوع گواهی مناسب برای وب‌سایت شما ضروری است.

  • گواهینامه اعتبارسنجی توسعه یافته (EV SSL)

  • گواهینامه معتبر سازمان (OV SSL)

  • گواهینامه معتبر دامنه (DV SSL)

  • گواهینامه SSL Wildcard

  • گواهینامه SSL چند دامنه ای (MDC)

  • گواهینامه ارتباطات یکپارچه (UCC)

گواهینامه‌های اعتبارسنجی توسعه یافته (EV SSL)

این بالاترین رتبه و گران‌ترین نوع گواهی SSL است که معمولا برای وب‌سایت‌های که داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و شامل پرداخت‌های آنلاین می‌شود تهیه می‌شود. پس از نصب این گواهی، نام کسب وکار و کشور را در نوار آدرس مرورگر نمایش می‌دهد. نمایش اطلاعات مالک وب‌سایت در نوار آدرس به تشخیص سایت از سایت‌های مخرب کمک می‌کند.

برای راه‌اندازی گواهینامه EV SSL، مالک وب‌سایت باید یک فرآیند تأیید هویت استاندارد را طی کند تا تأیید کند که از نظر قانونی برای حقوق انحصاری دامنه مجاز است و برای تمدید آن تا زمانی که CA بازبینی کامل کسب وکار متقاضی را انجام ندهد صادر نمی‌شود.

گواهینامه‌های معتبر سازمان (OV SSL)

این نسخه از گواهینامه SSL دارای سطح تضمین مشابهی با گواهینامه EV SSL است. مالک وب‌سایت باید یک فرآیند اعتبارسنجی قابل توجه را تکمیل کند. این نوع گواهی همچنین اطلاعات مالک وب‌سایت را در نوار آدرس نمایش می‌دهد تا از سایت‌های مخرب متمایز شود. گواهینامه‌های OV SSL معمولاً دومین گواهینامه گران قیمت پس از EV SSL هستند و هدف اصلی آن‌ها رمزگذاری اطلاعات حساس کاربر در طول تراکنش‌ها است. وب‌سایت‌های تجاری یا عمومی باید گواهی OV SSL را نصب کنند تا اطمینان حاصل شود که هرگونه اطلاعات مشترک مشتری محرمانه باقی می‌ماند.

گواهینامه‌های معتبر دامنه (DV SSL)

فرآیند اعتبارسنجی برای به دست آوردن این نوع گواهی SSL حداقل است، و در نتیجه، گواهینامه‌های SSL اعتبارسنجی دامنه اطمینان کمتر و حداقل رمزگذاری را ارائه می‌دهند و برای وبلاگ ها یا وب‌سایت‌های اطلاعاتی استفاده می‌شوند که شامل جمع آوری داده یا پرداخت آنلاین نیستند. این نوع گواهینامه SSL یکی از کم هزینه‎ترین و سریع‌ترین آن‌هاست. فرآیند اعتبارسنجی تنها شامل ارسال ایمیل به آدرس ایمیلی که وب‌سایت ثبت کرده است می‌باشد و به هیچ اطلاعاتی در مورد کسب و کار نیاز ندارد، بنابراین در مقایسه با دو نوع دیگر، کمترین سطح امنیت را ارائه می‌دهد.

گواهینامه‌های SSL Wildcard

گواهی‌های  SSL Wildcardبه شما این امکان را می‌دهند که یک دامنه پایه و دامنه‌های فرعی نامحدود را روی یک گواهی واحد ایمن کنید. اگر چندین زیر دامنه برای ایمن سازی دارید، هزینه خرید گواهینامه Wildcard SSL بسیار کمتر از خرید گواهینامه‌های SSL جداگانه برای هر یک از آن‌ها است.

گواهینامه SSL چند دامنه ای (MDC)

یک گواهی چند دامنه می تواند برای ایمن سازی بسیاری از دامنه ها و/یا نام های زیر دامنه استفاده شود. این شامل ترکیب دامنه ها و زیر دامنه های کاملا منحصر به فرد با TLD های مختلف (دامنه های سطح بالا) به جز دامنه های محلی/داخلی است.

گواهینامه ارتباطات یکپارچه (UCC)

این پروتکل یا گواهی SSL به‌طورخاص برای سرورهای Microsoft Exchange و Office Communications طراحی شده است. از نظر دسته‌بندی، گواهی UCC جزو اعتبارنامه‌های تجاری محسوب می‌شود و این قابلیت را دارد که تا ۱۰۰ دامنه را رمزگذاری و ایمن کند.

5 مزیت سازمانی استفاده از گواهی SSL

  • SSL از داده‌های شما محافظت می‌کند زیرا تمام اطلاعاتی که به وب‌سایت شما می‌رود و از آن خارج می‌شود، از جمله داده‌های حساس، مانند شماره کارت اعتباری، رمزگذاری می‌شوند.
  • داشتن گواهینامه SSL می تواند رتبه جستجوی شما را بهبود بخشد زیرا گوگل از وب‌سایت‌های فعال با HTTPS حمایت می‌کند.
  • داشتن SSL به دیگران نسبت به هویت و اصالت کسب و کار شما اطمینان می‌دهد زیرا یک مرجع گواهی تأیید می‌کند که شما همان کسی هستید که می گویید.
  • SSL اعتماد مشتریان به شما را آسان‌تر می‌کند زیرا می‌دانند اطلاعاتشان امن است.
  • SSL امکان برآوردن الزامات PCI/DSS را فراهم می‌کند، به ویژه به این دلیل که گواهی SSL برای مطابقت با استانداردهای PCI/DSS اجباری است.

محدودیت های استفاده از گواهی SSL

SSL با وجود مزایایی که دارد، محدودیت هایی نیز دارد.

  • SSL با هزینه همراه است زیرا ارائه دهنده شما باید سیستمی را برای اعتبارسنجی هویت شما راه اندازی کند، که از طرف آن‌ها زمان و تلاش می طلبد.
  • عملکرد سایت شما ممکن است آسیب ببیند زیرا SSL باید داده‌ها را از طریق فرآیند رمزگذاری اجرا کند، که به منابع VPS نیاز دارد.

جمع بندی

هکرها همیشه در کمین هستند تا ارتباطات شما در فضای آنلاین را بخوانند و بدزدند، مگر اینکه شما داده‌های تان را رمز نگاری کنید. پس سعی کنید در تمام اقدامات آنلاینی که انجام میدهید (از رزرو هتل تا پرداخت بانکی) به مجهز بودن آن سایت به SSL دقت کنید و اگر خودتان نیز وب سایت دارید، برای ایمن شدن سایت تان اقدام کنید چرا که این کار هم اعتماد کاربران را جلب می‌کنید و هم به موتورهای جستجو می‌فهمانید که ما امن هستیم. اگر سوالی در ذهن شما بدون پاسخ مانده، می توانید در بخش خرد جمعی بیان کنید تا کارشناسان و متخصصان بلدچی، به آن پاسخ دهند.

قدرت گرفته از گروه کاروداتیس

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *